Onyttigt?
Kan man ge sin kanin godis linser och fröstång? Är det nyttigt eller onyttigt? Om kaniner kan äta det, hur ofta kan man ge?
Vill du ge din kanin godis tycker jag det är bättre att tärna en morot eller ett äpple. Fröstängerna är bara allmänt onyttiga och bör helst inte ges alls enligt mig. Men någon gång kan man väl fuska. Hänt ibland att jag köpt en i julklapp eller till födelsedagspresent. Annars aldrig. Mina kaniner uppskattar onyttigt lika mycket som nyttigt så finner ingen anledning till att köpa färdigt godis när jag kan göra eget ;)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
1 fröstång innehåller lika mycket energi som en avelshona med kull behöver under en veckas tid.
Överskottsenergin blir till fett runt kaninens buk så det bör man inte ge såvida kaninen inte är grovt undernärd & behöver lägga på sig snabbt.
Även hos mig har det hänt att dem fått det i julklapp/födelsedagspresent, men aldrig annars.
Som #1 sa så är det bättre att tärna morötter eller äpple👍
Godislinser är också väldigt onyttigt. Ge hellre små bitar morot/äpple som belöning/godis.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
håller med ovanstående.
Visst kan du ge dem detta men det är inte bra och inte nyttigt.
Men om du ska ge så ska det vara väldigt sällan och väldigt lite åt gången.
Finns så mycket godare och nyttigare saker att ge :)
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#1 #2 #3 Okej tack. Min kanin har fått fröstång ca 2 gånger, samma med godis linser. Men nu kommer jag inte längre ge honom det. Jag brukar ge morötter, äpple, banan, persilja ganska ofta. Hur ofta tycker ni att man ska ge honom grönsaker? Och är det okej att ge knäckebröd? Det brukar jag ge minst 3 gånger i veckan, det kanske är för mycket?
#4 Ge bara någon gång i veckan. Äpple är väldigt sött och förstör tänderna ifall det ges för ofta. Persilja är dock bra.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson