Tjuvparningar
Har ju varit många trådar om det på sistone och det jag undrar är - hur lyckas kaninerna? Det är ju liksom två burar (oftast) som honan/hanen/de tillsammans ska ta sig igenom och har folk verkligen så dåliga burar eller hur har det gått till när ni råkat ut för tjuvparningar? Dessutom är det ju mitt i vintern nu, och folk som verkar vilja ta kullar har svårt att få sina honor dräktiga, så det är också en anledning till att jag frågar hur dessa tjuvparningar gått till. Tacksam för svar, mvh en nyfiken jag.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Jag har endast varit med om en "tjuvparning" här hemma. Eller nja. Tjuvparning & tjuvparning. Jag satte ut vår hane i sin kompostgallerhage medans jag städade. Telefonen ringde & jag gick in för att svara. När jag kommer ut hade mamma satt in honan till hanen, då hanen satt i sitt hus & tryckte såg hon honom inte. Ett missförstånd helt enkelt XD Men den honan & hanen skulle ändå parats någon vecka senare, så det var inget som påverkade eller upprörde mer än att jag blev sur på mamma att hon inte kollat i hagen innan hon släppte ner honan. Det resulterade i 4 små olyckor ;)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Vi hade två tjuvparningar i början, en var för att buren som numer bara är en nöd/karantärnsbur kan man bara öppna så att båda burarna är öppna samtidigt, då hade vi inte många burar så en hane hade buren bredvid en hona så det krävdes bara ett skutt där 🤪
Andra gången hade vi en avdelad Hage som hade tak men den var en liten springa mellan mellanväggen och taket och vi hade ingen aning om att kaninhanar kan klättra om andan faller på.
Däremot eftersom vi hade försökt att få kaninungar i ungefär 1 år så var det inte så hemskt när det skedde.
l'm back
Ja, jag hade dålig koll på kaninerna helt enkelt. Mamma och pappa bad mig komma och hjälpa dem några minuter (blev mer än några minuter) och när jag kom tillbaka hade båda odågor hoppat ur sina hagar (de har kompostgallerhagar, så de rastas endast under uppsikt i vanliga fall).
När jag var liten hade vi skitburar (hönsnät) och busiga barn (jag!😃) så det blev kaninungar lite hej vilt då😛
Jag hade en tjuvparning sommaren 2009.
Fick ungarna ur min allra första kaninkull könsbestämda utav ägarna av en djuraffär vi hade i byn jag bodde i då. De sa att alla kaninerna var honor. Vilken underbar kull tänkte jag ju då för min bror och jag skulle behålla vars en.
När kaninerna var 3 närmare 4 månader hade jag uppe min "hona" i soffan och kelade medan jag upptäcker att det inte alls är någon hona.. Min Udda hade fått påsar runt könet!! Det var bara att slänga in honom i en annan bur och kolla den andra ungen om det också var en hane eller om det var en hona. Det var en hona. Visade sig att det var 2 av var i den kullen.
Jag åkte iväg för att sommarjobba hos min pappa och får ett samtal av mamma mitt i en av veckorna. Där låg visst bebisar hos den andra kaninungen. Jag som inte ens trodde att han hade lyckats med något. Men det hade han visst. Lätt hänt, men den kullen som kom åkte jag iväg till en annan djuraffär som visade mig exakt hur man skulle göra för att kolla könen. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Hade en lösgående hane som ibland tog sig in till honorna de stunder de var i kompostgaller för att äta gräs och springa. Några burar var som mini boxar på golvet på en meter i höjd utan tak där någon hoppa över in till varandra. Det ordnades ju såklart till den kanin som hoppa för jag trodde inte de skulle hoppa över den höjden först när det byggdes. En annan hane var en rackare på att gräva och grävde sig ut från någon Hage. Ja tillslut fick hanarna bara vistas i hagen med både tak och nät i botten och 100% rymningssäker. Förr hade jag aldrig tjuvparningar på 8 år men sen slarvades det med hagarna (kompostgaller) och de flesta gånger var det faktiskt min mammas fel… Har bara en hona kvar nu så det blir inga fler tjuvparningar.
Det var en grannes kaninhane som var i farten här. I mitten av oktober föddes ungarna.
Fyra ungar blev det, men en dog efter ett par dagar. Av de som är kvar var det två honor, som bor tillsammans med mamman och "styvpappan", en kastrerad treårig hane.
Och en hane som bor ensam i en bur nu.
Jag har vart med om tjuvparning då på vintern, burarna var det inge fel på vi köpte två ungar vid åtta veckor från uppfödare och det var en hane och hona vi köpte och så gick tiden till de var fyra månader och de var dags att skilja dem tills hanen blev könsmogen och vi kunde kastrera honom. Så vi skillde på dem och de blev fem månader och sen blev de sex månader och han blev inte könsmogen, vi kände varje vecka och det blev ju så sent så vi tog kontakt med uppfödaren och frågade om hans syskon var könsmogna och de var könsmogna så vi satte ihop dem igen i tron om att det var två tjejer, för uppfödaren hade ju kollat fel på en unge tidigare i kullen. Och då var vi borta en helg och min kompis var vakt och så ringde hon och sa att Bambo som han heter höll på att rida på Bliss som då var honan och vi sa att hon skulle skilja på dem och det gjorde hon och vi såg inge tecken under fyra veckor på ungar men en morgon så var det där. Två små ungar. Så gick det till för mig iallafall.
Jag har vart med om tjuvparning då på vintern, burarna var det inge fel på vi köpte två ungar vid åtta veckor från uppfödare och det var en hane och hona vi köpte och så gick tiden till de var fyra månader och de var dags att skilja dem tills hanen blev könsmogen och vi kunde kastrera honom. Så vi skillde på dem och de blev fem månader och sen blev de sex månader och han blev inte könsmogen, vi kände varje vecka och det blev ju så sent så vi tog kontakt med uppfödaren och frågade om hans syskon var könsmogna och de var könsmogna så vi satte ihop dem igen i tron om att det var två tjejer, för uppfödaren hade ju kollat fel på en unge tidigare i kullen. Och då var vi borta en helg och min kompis var vakt och så ringde hon och sa att Bambo som han heter höll på att rida på Bliss som då var honan och vi sa att hon skulle skilja på dem och det gjorde hon och vi såg inge tecken under fyra veckor på ungar men en morgon så var det där. Två små ungar. Så gick det till för mig iallafall.
Oj dubbel post
Vi köpte två stycken "kullsystrar", vilket inte stämde, jag upptäckte att en utav mina "honor" hade pungkulor när jag klippte klorna. Som "tur" är så kom det bara en unge, som dog efter en vecka…
Fann mina två Dvärgvädurar i samma bur i slutet av oktober och tog för givet att de parat sig och att det skulle bli ungar.
De bodde då i provisoriska burar, kompostgaller som jag satt i hop mindre fyrkantsburar av samt klätt med kycklingnät runt om. Som tak hade jag en tung spånskiva.
När jag fann dem så hade honan tagit sig ur sin bur och in till hanen, hon måste ha stått på sitt hustak och krafsat på takskivan så det blivit en glugg att ta sig ut genom och in till hanen.
Tack och lov vart det inga ungar, de var planerade att födas den helg kaninerna skulle på utställningsdebut, så det var bara hanen som blev med på utställning.
Nu ska det bli en planerad PARNING i slutet av mars, då hoppas jag i allafall på ungar.
//Linda
/ Angelica