R.I.P Trixie
Hej, det är inte ofta jag skriver här. Men imorse när jag skulle ge våra kaniner frukost fick jag se det som ingen egentligen ska behöva se. Jag såg min kanin ligga död i buren. Jag är väldigt ledsen över det nu, men jag är tacksam över att jag har så sjukt bra vänner, för de gjorde så att jag tog igenom mig denna skoldag. Så tack till er! Men nu till saken. Jag vet inte varför hon dog? Hon blev 3 och ett halvt år, frisk och pigg också och hon åt och drack som vanligt. Hon hade smalnat av över ryggen nu i samband med pälssättningen så jag undrar om det kan vara så att det tog för mycket på hennes energi så att hon inte kunde hålla värmen? Jag har ingen aning, men jag vet att hon somnade in under natten, förhoppningsvis lungt och stilla vid sidan av den hon älskade mest, Brumma. För när jag kom ut så satt Brumma bredvid henne och nosade på henne. Men jag hoppas att någon här ute kan hjälpa mig genom att skriva sina teorier om varför hon dog. Har hört om vissa sjukdomar som kan ta kaninens liv på ett plågsamt sätt på bara några minuter, och kan de sätta i halsen eller så? Dagen innan hade jag och min syster varit ute hos dem vid 21 ungefär och gett dem mat och vatten och då var båda kaninerna pigga och glada och åt. De fick en morot då, kan hon ha satt i halsen eller något sånt av den? Har inga rimliga teorier riktigt, men hoppas ni kan hjälpa mig. Rest in peace världens finaste kanin Trixie. Nu får Soffie, min kompis Livs kanin som dog för några månader sen sällskap uppe i kaninhimlen
Nej så tråkigt :( RIP Trixie
Sjukdom? Eller kramp jag har ingen aning.
Jag kunde tvär inte hjälpa dig! 😕
Jag har då aldrig hört om sjukdomar som tar död på kaninen inom ett par minuter, däremot har tex. myxomatos och RVHD väldigt kort inkubationstid och kaninen dör några dagar senare.
Inga tecken på diarée? Såg det ut som att hon ätit upp maten och bajsat normalt under natten? Annars kan hon ha haft förstoppning eller liknande.
Blivit ihjälskrämd av ett rovdjur kanske? Kaniner är känsliga djur och kan bli ihjälskrämda.
Beklagar verkligen att hon gått bort! Sänder över tonvis med styrkekramar! ❤️
Hälsningar Amanda och kaninerna
var hon uppsvälld om magen när du hittade henne?
Usch, vet hur du känner, inte alls kul. R.I.P <3
Ta hand om dig 🌺
En fråga ang rovdjur o kaniner..
Visst är det ganska svårt att få dom så lugna som möjligt så att de överlever efter att en räv har varit vid hagen osv?
Mina var med om detta, ungen var tyvärr död när jag kom ut och min andra hon satt i huset och var livsrädd men pratade med mig, dock efter ca 1,5 timmar dog hon också utav kramp?? Hon ville bara vara med mig och var rädd för mamma o min syster mm.. Men är det omöjligt att få de lugna efter sådant ?
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits