Ett dilemma
Hej mina kära kaninvänner!
Nu är det ju så att har planerat att skaffa kvinnosällskap till min hankanin Igor. Jag har tänkt att kastrera honom så de kan umgås utan att det blir små bebisar, för det har jag inte plats för. Igår så hittade jag en jättefin kaninhona för 300 kronor inklusive allt, det för att hon måste omplaceras. Frågan är då om jag kan avvakta med kastreringen av min hankanin fast jag ändå köper honan. Kan de vara i samma rum utan att han blir galen eller så? Jag vet inte alls hur hanarna reagerar.
Jag tänkte då att jag eventuellt köper honan snart och placerar henne i en bur ca 2 meter ifrån min hane. Jag läste även att hanen bör vara själv i ungefär en månad efter kastreringen innan de kan träffas för att man ska vara helt säker på att alla spermier dött. Kommer det påverka kaninerna på något negativt vis om de bor i samma rum men inte träffas? Jag har frågat en veterinär om detta men kommer inte kunna få svar innan måndagen. Extremt tacksam för svar!!
Tusen kramar
Frida
Jag kommer snart skaffa en hane att ha i bur ståendes bland mina burar med honor i. Tror knappast att det blir ett problem, vare sig för dig eller för mig :)
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Åh tack kära du!! :)
Hoppas det går bra för din del också!! :)
Kramkram!
Uppfödningar har ju okastrerade kaniner i burar brevid varandra så det borde inte vara ett bekymmer.
Men tänk på att hanen kan börja skvätta och jucka och sånt, då de tycker honor luktar väldigt gott.
Sen när en månad efter kastrering bör du inte placera kastrerade hanen i honans bur. Alltid hona i Hanens bur, då honor har sitt revir och det är en onödig risk att ta 🙂
Lycka till!
//Joanna
Tack så mycket Joanna!! :)
Jag känner mig upplyst och trygg nu! :)