Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1059 ggr
Evelina!
0

Kanin och nyår?

En tanke slog mig precis, vad ska jag göra med mina kaniner då nyårsraketerna smäller av som bäst? Har innekaniner men bor tättbebyggt och folk skjuter raketer utav bara helsike häromkring! Är det en idé att trycka in dem i varsin transportbur och typ ställa i badrummet (misstänker att det kommer låta minst där) under den värsta timmen? Detta är mitt första nyår med kaniner och har ingen aning om hur de reagerar. Har emellertid haft massa andra djur och det har varit väldigt varierande huruvida de brytt sig eller ej.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

AkaiTsuki
0

Bor också trångt här, ingen av mina kaniner jag har haft har reagerat för fyrverkerier. Om ni beter er som vanligt, inte oroar dig i onödan och stressar så tror jag inte de kommer att bry sig.

Har aldrig flyttat dem från platsen, då liksom tänker de att det är något på gång.

Om du märker att de är stressade kan du ju göra vad man gör för att lugna ner, jag klappar, gosar, ger mat och sjunger om det är nödvändigt 🙂

//Joanna

Alvsas
0

Undrar också, och det blir ju värre med utekaniner…

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Frosstis
0

har blivit tipsad om att ställa in han i badrummet så det är vad jag tänker göra!

[neptunens]
0

Förra året fylle-sköt mina underbara grannar en raket som flög upp och exploderad på taket på vårt garage som är vägg-i-vägg med mitt kaninstall. Kaninerna var i princip helt oberörda.

Jag däremot, jag var allt annat än oberörd.😉

Moppie
0

Jag bor ju ute på landet och har inte mycket täta grannar, mina bor ute ändå osv. Tycker inte du ska oroa dig så mycket, Var normal så är kaninerna normala också. Ge dom något gott som dom kan äta på:)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

pernillaoscarsson
1

Ingen utav mina kaniner jag haft har reagerat. Jag har både inne och utekaniner. I år är det "premiär" för smågrabbarna så får se hur det går men jag tror inte det ska vara någon fara trots att de är ute. Nu bor jag iofs i en liten stad men det smälls ganska rejält här. Så har du kaninen inne behöver du antagligen inte oroa dig alls. Utekaniner kanske man bör hålla sig i närheten av just bara för att. Kan vara bra att vakta så att raketer inte flyger på dem osv.

Evelina!
0

Tack alla som svarat! Jag gör nog så att de får sin kvälls-pellets vid 00-tiden (ev. en nypa extra, eller annat mums till) så kan de äta istället för att vara rädda för raketer!

Delilah81
0

Har också funderat över detta.

Har flera utekaniner, och en innekanin som bor i gästrummet.   Innekaninen är det nog lugnt med, hon är van vid höga ljud, och det skrämmer henne inte.   Utekaninerna däremot, det är våra egna plus grannarnas som vi passar.    Vi bor i ett villaområde, och efter erfarenheter från tidigare år, så smäller det rätt ordentligt…

Men vi kan ju inte flytta in dem, så de får nog lite extra godis, och så hoppas jag de håller sig lugna.

marirose
1

På ute kaninerna kan ni lägga ett täcke över buren som dämpar ljudet.

Förra nyår så satt jag på radion i rummet hos den kanin jag vet är känslig ( jag har inne kaniner ) Då blir det lite avlett liksom :)

Mickis1994
1

Jag har haft utekaniner i flera år och aldrig haft några problem. Kaninerna bryr sig inte ett dugg med undantag för någon enstaka kanin som trycker sig lite extra i buren. Några gånger har jag gett dom lite grönsaker vid halv tolv/tolv så de kan knapra på det och distrahera sig själv.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Evelina!
0

#10 Lite OT, men du har PM!

claravincent
1

Min kanin (utekanin) har aldrig reagerat och här brukar det skjutas ganska mycket :)

tlover
0

vi har tur, vi bor så till att vi aldrig ha behövt testa hur dom reagerar för dom enda som kan tända fyrverkerier härikring är vi och vi vill inte det (mer för vår skull än kaninernas faktiskt, jag gillade fyrverkerier endast på avstånd redan innan vi hade kaniner)

l'm back

[RC1393]
0

För några år sedan smällde vi av raketer på gården som numera är grannens, knappt 100m bort. Kaninerna brydde sig inte alls, inte heller då en ännu närmare granne sköt raketer.

[Guldvingens]
1

Bästa är att låta kaninerna vara i sin trygga miljö i sin bur än att flytta runt dem. Ge dem halm att pilla med och kanske något gott (pellets) att tugga på senare på kvällen så klarar de sig alldeles utmärkt.

Har aldrig haft en kanin som varit minsta berörd av raketer, värre är det med hunden som tycker allt som smäller är hemskt…

Frosstis
0

#15 Min hund sitter i fönstret och skäller på oss när vi smäller raketer och när vi kommer in igen blir han nöjd och glad igen :p

[Guldvingens]
0

#16 Min kom precis krypandes med svansen mellan benen och satte sig under mitt databord för att någon smällde en raket… så kul får vi det på nyår, syrrans hund får komma hit som terapihund då han inte bryr sig ett skvatt…

Frosstis
0

#17 Aw stackars vovvsi!