MAT
Försöker hålla maten så naturlig som möjligt och vill egentligen inte ge pellets eller vitamintillskott av något slag..
Kan jag utfodra min kanin utan pellets?
Vad kan jag ge honom isf så han håller hullet och är frisk och mätt?
Tack för hjälpen om någon vill hjälpa ❤️
Hö
vi ger inte pellets till våra kaniner (gotlandskaniner) vi ger hö, nått grönt då och då för vitaminer, grenar (såklart) och om dom tex är gravid kan dom få hel havre (jag funderar däremot på att börja grodda havren åt dom) men kraftfodret (havren) får dom endast då dom behöver det, så hanarna får det aldrig.
däremot kan vad jag förstår vissa kaniner magra av på den kosten (gotlandskaniner är ju rester från tiden innan pellets, kaniner med stort pelletsbehov kan det kanske blir svårare för)
l'm back
Bra hö och grenar ( sälg al rönn)+ bär o grönsaker 😉
ps finns ju oxå naturligare foder utan melass soya etc ex Pre Alpis Grön musli som består av torkade örter/blad/grönsak ds

Jag är egentligen inte spec insatt utan har lyssnat på veterinärens råd och tänker mig att pellets är liksom det naturliga fast ihopknökat i en liten "tablett"… Sen de andra olika blandningarna med div saker i kanske blir mer onaturliga för just kaniner och mest kan vara bar som godis? Eller vad säger de som är mer insatta i ämnet?
Tillägg: vi ger ju förstås hö helt fritt och sen ca 0,5 dl pellets
Hade det inte varit för att vi bara har tävlings- och avelsdjur hemma, skulle dem enbart äta hö ;) Undantag för vår gammelman som gärna tappar vikt nu när han börjar komma upp i ålder. Annars klarar sig kaniner fint på enbart hö, med kravet att höet har ett bra näringsvärde.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Tack! :)
Bra hö är det alltså som gäller + grönsaker.
Jag har ett ekologiskt svenskt hö, hur vet man om det hö man har är bra eller inte?
Det nämndes grenar också men han äter inte på grenarna han får… har gett honom olika sorters trä men inget lockar. Om jag ska vara ärlig gnager han inte på nånting.. även om han får möjligheten att göra det.
Det lättaste sättet är att fråga bonden: - När höet är slaget - Hur det är torkat & förvarat Är du osäker kan du alltid ta ett höprov från ett par balar & skicka in på analys :)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#5 ang grenar är det bara att fortsätta försöka, grenar för att slipa ner tänderna är ett måste för kaniner.
l'm back
Det här med grenar, sätt fast något smått som du vet att han tycker om så kanske han av bara farten råkar smaka på grenen också 😎
Tex mosa och smeta banan på grenarna.
Aut viam inveniam aut faciam