Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 661 ggr
tlover
0

Varför härstamningsbevis?

Vi har en liten svart kanintjej som vi inte kommer att sälja med genbanksintyg om hon säljs och jag tänkte då att om ho skulle säljas så skulle hon kunna få härstamningsbevis.

Då kom jag på, anledningen jag inte vill sätta genbanksintyg på henne är ju för att hon inte ska avlas på, varför skulle hon då få härstamningsbevis, för mig veterligen så är sådana papper bara användbara när man avlar.

Varför skriver ni som skriver ut härstamningsbevis ut dom? Är det nått jag missat?

l'm back

RebeccaG
0

Jag skriver ut H-bevis även ifall individen som säljs inte ska avlas på. 
Bl.a. för att de nya ägarna brukar tycka det är spännande att se vilken släkt kaninen har bakom sig och om dem lägger manken till kan dem hitta släktingar🙂

När jag skriver h-bevis på renrasiga kaniner så innebär det att individen inte lämpar sig för utställning, det är inget jag skulle ställa ut med andra ord🙂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

tlover
0

🤔 ökar inte sånt risken far att folk tar kullar på dom kaninerna?

l'm back

[RC1393]
1

#2 Vill de ha kull tar de nog en sådan i alla fall, är härstamningsbeviset skillnaden mellan att de tar kull och inte så känns det i alla fall som om de vore mer seriösa, eftersom de valde att ta/inte ta kull på en kanin som de visste/inte visste härstamning på🙂

tlover
1

#3 det förstås jag tror antagligen för gott om folk 🤪

l'm back

[RC1393]
1

#4 Du också? 😃

Mickis1994
0

Så att det nya ägare vet henne bakgrund. Alltid intressant även om man inte ska ha kaninen i Avel.

Sedan kan man aldrig tvinga den nya ägaren att de inte ska avla vidare med henne. Därför skulle jag på härstamningsbeviset eller något annat papper som de får beskriva anledningen noggrant och konkret varför individen inte ska avlas vidare med. 👍

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

RebeccaG
0

Precis, man kan aldrig tvinga de nya ägarna att inte använda kaninen i Avel. Jag brukar bara säga som det är. "Det här finns bakom kaninen, du väljer själv om du vill avla eller inte, men det är ditt ansvar."

| Youtube

[neptunens]
5

Om man ska sälja en kanin som man av olika anledningar inte vill ska användas i Avel, så är kastrering det enda som kan garantera det.  Bara att ta en titt bland trådarna här, det händer ju "tjuvparningar" i princip varje vecka. Och jag skrev tjuvparningar inom citattecken för jag är inte direkt övertygad om att det faktiskt är tjuvparningar alla gånger..

RebeccaG
0

#8 Ja, folk borde verkligen se över sina burar ;)

| Youtube

tlover
0

#8 den svarta kanintjejen jag tänker på har i alla fall inget farligt i bakåtgående led, vi har bara märkt att hon inte alls är lika nyfiken och oskygg som sina kullsyskon och som ras är ju gotlandskaniner oskygga och nyfikna så hon passar inte till avelsdjur för genbank, så för just henne så kan ju tex en som vill avla för kött (men inte genbank) köpa henne jag tänkte mest om nått allvarligare kommer i framtiden.

l'm back