Bruten tå?
Så här mitt i julfirandet så får jag ett samtal av min kaninvakt som har tagit hand om mina kaniner den här veckan, hon säger att en av mina kaniner (har 3) har brutit en tå, hur allvarligt kan detta vara? Hon sa att den är som en lös tand men kaninen har inte ont, eller hon visar inte smärta. Jag vet att kaniner inte bruka visa att dom har skadat sig. Ska man linda foten med något (det är en utekanin) eller kan hon fastna i något då?
Jag skulle låta en veterinär titta på det om möjligt, i alla fall ringa till typ Ultuna (öppet dygnet runt) och rådgöra.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Om det vore min kanin så skulle jag be kaninvakten ta med kaninen till en kaninkunnig veterinär så att de där kan kolla om tån är bruten och linda foten om det behövs och möjligtvis ge smärtstillande medicin.
Ta kaninen till kaninkunnig veterinär för bedömning, och om det inte går, ring Ultuna som #1 sa.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Har kaninen brutit tån kommer inte veterinären göra något åt saken, utan det kommer få läka ut av sig själv i vilket fall.
Har en kanin som bröt sin tå hos förra ägaren, som följd av att ha blivit "bortglömd" med för långa klor.
Idag har hon inte ont av det, men tån pekar "uppåt" och ser lite lustig ut😛
Det man skulle kunna göra är att antingen amputera tån eller låta den läka ut. Såvida kaninen inte har ont så skulle jag inte vilja utsätta kaninen för stressen hon veterinären 'bara' för att ta bort tån.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#1 och #3 min kaninvakt har ringt till ultuna som sa att det bar va att vänta tills det läkt precis som #4 sa. Hon besväras inta av det och tån pekar bort från dom andra tårna och är lite vriden. Om man lindar foten blir det stelt och läskigt för kaninen och hon kan ju fastna i något. Jag vill inta att tån ska läka fel men vill ändå inte linda hela foten, hur skulle ni ha gjort?
#5 Vänta & se. Avvakta helt enkelt.
Be kaninvakten ha lite extra koll så kaninen hoppar & rör sig ordentligt, samt att ninen äter & dricker ordentligt.
Jag skulle absolut inte lindad foten, utan bara låta läkningsprocessen ha sin gång🙂
Det kan vara så att tån hoppat ur led med, då kan man dra tillbaka den, men risken finns ju att den kommer fortsätta hoppa ut led igen, om den gjort det en gång.
Tänk på att kaniner är mästare på att dölja smärta, så vad vanliga människor uppfattar som 'visar inte smärta', kan andra se som ett rop på hjälp.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#5 Vad skönt! Skadar aldrig att ringa och kolla, de ger en oftast jättebra tips? och råd per telefon och ber en sällan att komma in om det inte är befogat (det är min erfarenhet i alla fall, ringde veterinär senast idag).
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Tack för alla svar, nu är det bara att hoppas på att det blir bättre
Min kanin har precis opererat bort en tå som hon brutit. Men den var rejält illa åtgången och hade börjat dö av redan efter ett par timmar.
Om det är blodigt är det viktigt att tvätta rent ordentligt och se så att den inte är infekterad eller död, annars är det som sagt bara att låta den läka ut.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#9 hur ver man om den är död?? :O
#10 Den ändrar färg och antingen torkar in eller ruttnar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus