utsällning?
jag ska kankse ställa ut mina kaniner på kista mässan
men jag vet inte hur man gör på en utställning så hur gör man vad ska man tänka på lite tips
Kaninmagazinet.se har flera artiklar om utställning under just rubriken "utställning". Lycka till!
Först och främst så måste du vara medlem i SKAF och kaninen du ska ställa måste vara renrasig, ha stamtavla och vara öron/ringmärkt.
Medlemmar i SKAF får tidningen Kaninuppfödaren 10 ggr om året. I den kan du hitta utställningar som kommer, samt aktuella utställningsannonser.
I utställningsannonsen hittar du uppgifter om inbetalning, tider, datum och adresser. Om du ska maila in din anmälan så hittar du en sådan på SKAF's hemsida, ska du skicka via snigelpost så måste du ha anmälningssedlar som du fyller i.
När det är dags för utställningen måste kaninen förberedas, pälsen skall vara ren och borstad, lejonhuvade kaniner/dvärgvädurar får inte ha kjol i A-klass, så den måste trimmas bort (om du då ska ställa ett lejon i a klass), klorna skall vara klippta och tassarna rena.
Till utställningen behöver du ha med:
Vattenskål/flaska
Borste
Ev. ryktsten
Ev. hö (om inte arrangören ordnar med det)
Kaninen
Ett glatt humör
Under utställningen ska kaninen sitta i sitt utställningsfack hela dagen, när det är hens tur att bedömmas kommer särskilda bärare och hämtar kaninen, den bärs till den som ansvarar för vägning och sedan till domaren.
När domaren bedömt kaninen så bär bäraren tillbaka den till sitt fack och kort därpå sätter de upp bedömningskortet på burfacket.
Efter prisutdelningen så är dagen slut och man kan åka hem.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#2 Värt att veta: utställningen på Kista är skallad keldjursbedömning, petclass, sällskapsklass eller vilket man nu väljer att kalla det. Alltså är inte märkt kanin/SKAF-medlemsskap obligatoriskt.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
kommer kaninen sitta i sånt där fack då även om det är pet-klass
3# HAHA! Det missade jag visst. My bad :P
Hälsningar Amanda och kaninerna
kommer man kunna ta ut kaninerna på kista
för mina är ute kaniner och det blir lite varmt att va inne hela tiden
någon som vet???
#7 Man får inte putta samma dag som man/det skrivits i tråden eller samma dag man gjort tråden 😉
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tror det kommer vara som under LU's kelbedömning. Alla kaniner sitter i sin transportbur och bärs fram av ägare till domaren när det är ens tur (man står i kö). Kaninen får INTE tas ut i sele i lokalen. Det är med andra ord väldigt basic med denna klassen.
så jag kommer inte kunna gå ut och kyla ner dom??? :(
#10 Tänk på att inte använda så många frågetecken.
frågan är hur varmt det kommer att vara där?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Vet inte när bedömningen börjar, men efter prisutdelningen som brukar vara en stund efter bedömningen är klar så behöver man inte vara kvar.
Tror det kommer vara lugnt med temperaturen. De flesta har sina kaniner ute men det går bra på utställning ändå
okey då fattar jag
Jag ska dit med min kanin, frågade via mejl, och hon sa att man kunde ta med sele o koppel om man ville ut och skutta med sin kanin =)
#4 Om du ställer PET ska kaninen sitta i sin transportbur och du ska själv bära fram den :)
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
okey tack för bra svar