Blöt bur
Jag har ett litet problem.
När min kaninhane gör sina behov tenderar han att göra det i ett o samma/två hörn i buren. Kisset blöter ner träburen och rinner ner för burbenet.
Det blir ju ett problem då det inte är bra att huset är blött (den står ute) och då också spån och för att buren i sig tar skada.
Jag städar ofta så det är inget problem.
Har spån och halm i botten.
Har ni tips? på hur jag kan undvika att buren blöts ner och att det rinner längs benet??
Tack för hjälpen! :) <3
Har du ingen toalåda? :) då blir det ju bara den som är blöt! Och så är de i plast så de tar ingen skada. Sätt den i samma hörn som han kissar i så ska det nog gå fint :)
Det har jag faktiskt inte, kommer han att göra det i lådan då? Jag kan ju inte direkt tvinga hnm att använda just den som toa..
Ska det vara speciellt marerial i toalådan då?
Jag skulle testa att bara ställa den i samma hörn, han kanske går där utan att märka skillnad :) Kaniner kissar ju gärna på samma ställe där de känner igen sin doft så annars testa lägg lite av hans nerkissade spån (eller vad han har för underlag) i lådan så kan han känna sig hemma där. Du kan ha vilket material du vill men ta ett med bra uppsugningsförmåga. Spån, kanske toa-lätt ? :) Annars eventuellt att skaffa plastmatta att ha på botten i buren kanske?
Jag skulle testa att bara ställa den i samma hörn, han kanske går där utan att märka skillnad :) Kaniner kissar ju gärna på samma ställe där de känner igen sin doft så annars testa lägg lite av hans nerkissade spån (eller vad han har för underlag) i lådan så kan han känna sig hemma där. Du kan ha vilket material du vill men ta ett med bra uppsugningsförmåga. Spån, kanske toa-lätt ? :) Annars eventuellt att skaffa plastmatta att ha på botten i buren kanske?
Tack för tipset! Jag ska prova en toalåda med spån så får vi ses hur det går :)
Toalåda är en bra ide :)
Funkar inte det kan du köpa vaxduk och limma på golvet och upp mot väggarna en bit. Se till att det inte blir några bubblor mellan golvet och vaxduken (då kommer de punkteras och inte vara tätt längre), och limma hela vägen. Om du kan så sätt lister som skyddar vaxdukens kant. Ligger den bara slätt och är limmad ordentligt så bör den klara sig bra från rivskador och gnagande.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.