Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 398 ggr
Northernlights KU
0

Motion efter kastrering

Har en liten kaninherre som blev kastrerad på torsdagen förra veckan. Allt har gått bra, och det ser ut att läka fint. Dock så blev "såren" limmade efter kastrationen, och det ser ut som att limningen har släpp lite, speciellt på ena sidan. Men hur som helst, det ser fint ut, inga tecken på infektion, rodnad, svullnad osv.

Nu till problemet… Jag har låtit honom ta det lugnt efter kastreringen för att inte "såren" ska gå upp mer än nödvändigt och så, men vid det här laget har han bokstavligt talat börjat klättra på väggarna… Kan jag ta ut honom i hagen? Eller i selen? Eller ska han ta det lugnt ett tag till? Han är liksom hoppkanin till vardags, och har en ruskigt massa energi i vanliga fall så jag misstänker att en eventuell hagvistelse nu skulle kunna bli en rätt vild tillställning 😛

Han är första kaninen jag har fått kastrerad, så jag har liksom inte så mycket rutin på det här och har därmed inte riktig koll på när kaninen får börja härja omkring igen 😉

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Zebra02
0

Där jag kastrerade min hona sa dom att hon fick röra sig som vanligt men inte hoppa upp på höga grejer som en sofa.

lovemysack
0

När jag kastrerade Sixten var han i buren tre dagar efter kastreringen. Sen tog jag ut honom i hagen den fjärde dagen för han vart knäpp typ av att inte få komma ut. 😜 Men ta undan alla tunnlar dvs allt "roligt" i hagen så inte han fastnar eller skadar sig. 😉

Vem är det du har kastrerat? 🤔

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.