Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 3675 ggr
sunnymybunny
0

Selar?

Någon som har tips? på hemsida där man kan köpa bogselar i bra kvalite? Tack på förhand! Skickat från min iPhone

Cilia.Teddytöserna
2

Johannas Selar (Facebook)

Tallbackens selar & koppel (facebook)

Melodys selar

Dom tycker jag har den bästa kvaliteten, finns säkert fler men dom jag kom och tänka på 🙂

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Fridaaaa
1

Om du har facebook rekommenderar jag tallbacken eller johannas selar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
0

Rekommenderar Tallbackens varmt! Snabb leverans och bra service och många storlekar/färger att välja på.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Northernlights KU
0

De jag tycker är absolut bäst när det gäller bogselar är Rabb-it och Gullvikens kaninselar 🙂Tallbackens selar har jag också testat, men dem är jag lite mindre nöjd med…

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Evelina!
1

#4  & #6 Varför är du/ni mindre nöjd/a med Tallbackens?

Bara jag som tycker Gullvikens selar (har iofs bara en H-sele) är lite klumpiga? Kanske bara är mitt ex, men ingen av mina Tallbckenselar är så klumpig som jag upplever den från Gullvikens. I alla fall, nöjd med den också i och för sig.

RebeccaG
0

Jag håller nog med #4 Jag är inte heller böjd med Tallbackens

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Northernlights KU
8

#5 De selar jag har från Tallbackens (några bogselar & 1 H-sele) har väl en okej kvalitet, men känns lite "sladdriga" efter ett tag och blir liksom slitna om de tvättas/blir blöta ofta (vilket inträffade i princip på varje utetävling under 2012 :p).

Men det största problemet tycker jag är att de har konstig passform och att de olika remmarna inte är proportionerliga, så någon del blir för liten och någon annan för stor oavsett vilken storlek man än väljer. Speciellt tycker jag remmen som går fram runt bröstet/bogen är för lång. Och remmarna "runt huvudet" glider gärna bak vilket resulterat i att flera av mina kaniner tagit sig ur selarna helt, eller haft dem hängandes runt magen, fastnat med en tass/ben osv. Vilket så klart ger kaninen obehag och dessutom påverkar tävlingsresultat negativt. Dessutom är det lite för långt mellan hålen på magremmen, så den remmen känns för stor, men spänner man in ett hål till känns den för tajt.

Tänkte att det kanske bara var så att selarna var stora i storlek och beställde en stl. S till en ca 2kg hoppkanin som brukar ha stl. M på selar från andra försäljare. Men kaninen kom ur den selen också… Gjorde ett sista försök och specialbeställde två bogselar efter samma mått som jag har på en gammal sele som sitter som en smäck på i princip alla kaninerna. Det kom två bogselar, som inte hade de mått jag beställt. På vissa delar skiljde det så mycket som lite drygt 1,5cm! Så nu har jag gett upp med att beställa från Tallbackens, och beställde från Gullvikens istället.

Selarna från Gullvikens verkar ha superbra kvalitet som håller i ett tag och de känns rejäla men inte alls klumpiga och remmarna är t.o.m. några mm smalare än dem från Tallbackens. De sitter där de ska och glider inte omkring även när kaninen springer omkring och hoppar. Dessutom är de superfina! En av selarna från Gullvikens är provtävlade och fick tassen upp av lille herr kanin :)

EDIT: Jo just de, de specialbeställda selarna från Tallbackens dröjde väldigt länge innan de kom, pga att betalningen jag gjorde tydligen hade missats. Från Gullvikens kom selarna mindre än en vecka efter att jag beställde :)

Evelina!
1

#7 Oki, då vet jag. Alltid roligt att höra andras erfarenheter!

RebeccaG
6

#5 jag har fått ett väldigt otrevligt bemötande av Tallbackens. Både när jag rapporterade fel i leveransen och när jag ifrågasatt en del saker(ex varför D-ringarna e gigantiska) Nu svarade hon inte ens när jag skrev sist. Sedan upplevde jag att bogselarna öppnade sig under användning. Jag specialbeställda en sele, fick hem fel storlek & var tvungen att köpa ny för att få rätt storlek. Försökte ytligare 2 ggr, men det blev aldrig rätt utan selarna var alltid förstora(dvärghare). Sedan står jag inte ut med selar som blir sladdriga efter man använt dem ett par grr.

| Youtube

Northernlights KU
2

#9 Det låter som att vi har rätt liknande erfarenheter då 😉

RebeccaG
2

#10 Underbart, visst e det? ;)

| Youtube

Northernlights KU
1

#11 Absolut! 😃

Fridaaaa
2

Jag har selarna bara hemma, så kanske inte märker det på samma sätt som de som använder selarna ofta och mycket kanske på t.ex tävlingar mm ang kvalitén från tallbacken?
Varit dock h-sele.

Johannas selar har jag varit toppennöjd med denna hösten som jag använt dem 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vincent...
3

HAHAHAHAHAHA…..

Moppie
0

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

sunnymybunny
2

Tack så jätte mycket allihopa! Ska kolla runt :D

Evelina!
0

Kom på en sak, nu idag när jag var ute med mina kaniner i selar, ena från Tallbackens och den andra från Gullvikens. Det någon uppfattar som en sladdrig sele (t ex från Tallbackens) uppfattar någon annan som följsam, liksom någon som uppfattar en Gullviken-sele som stabil kanske någon annan tycker känns stel. Alltså, ingen sele behöver vara mer eller mindre bra/dålig utan alla har vi väl vår olika smak (liksom kaninerna).

Northernlights KU
3

#17 Dessutom tror jag det kan skilja lite mellan olika tyger också 🙂Alltså att det kan skilja mellan olika selar från samma tillverkare. De flesta säljer ju selar i väldigt många olika färger och mönster, och jag tror inte att alla är gjorda av exakt samma material i alla tyger. Så är det iaf på alla selar jag har beställt, t.ex. så känner jag skillnad på tyget i de olika selarna från Tallbackens. Jag tror t.o.m. att det var på Tallbackens FB-sida (men jag kan ha fel namn här…) där det stod att vissa selar inte gick att beställa som t.ex. bröstsele eftersom tyget är för kraftigt/tjockt, medans andra mönster/färger går att få även i bröstselemodell.

Så det kan ju vara så att man t.ex. råkat beställt en sele från ett ställe där just den färgen/mönstret är i ett lite stabilare tyg, medans en annan sele från ett annat ställe är i just den färgen/mönstret där tyget är lite sladdrigare. Och sedan får man lätt uppfattningen att alla selar från en specifik tillverkare är stadigare eller sladdrigare osv. Bara en liten fundering… 🤔 

Egentligen kanske man alltså borde testa alla selar från alla olika tillverkare för att kunna uttala sig om vilken som är bäst. Någon som är sugen på det lilla projektet? 🤪😃 

Sedan är det ju såklart så att såväl förare som kaniner är individer som trivs med olika saker, bara en sådan sak som modell på sele (H-sele/bogsele/bröstsele) kan ju variera vilken som fungerar bäst mellan olika kaniner, det kan säkert vara samma där med utförandet och materialet också 🙂

Evelina!
3

#18 Exakt det jag menar! Och du har rätt, vissa selar jag har från Tallbackens är "enormt" kraftiga, medans vissa är väldigt tunna och fina, liksom min sele från Gullvikens är av det mellankraftiga slaget.

Har i skrivande stund ganska många (säkert 15 st) i olika former/färger/utföranden från Tallbackens, ska försöka samla ihop lika många från Gullvikens 😃 så ska jag gladeligen inkomma med utförlig rapport!

Northernlights KU
2

#19 Oh, väntar med spänning på den rapporten 👍😃

Evelina!
4

#20 Har nu beställt fyra (olika) selar från Gullvikens, så snart kan det kanske bli tillräckligt många för en ingående rapport,