Vad är det här?
Loppor?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#1 kan ju vara, eller kvalster? Mamma hade läst om att dom kan få kvalster i pälsen, från höet typ :o
Ingen?
Jag het inte vad det är men prova att kamma och ring en vet. Dom kanske har något tips
Min rekommendation är rådfråga veterinär. Tittat lite i min kaninbok om symptomer. Det finns 4olika sorters kryp kaniner kan få: öronskabb(kvalster), skabb på kroppen (kvalster), löss och loppor, Bilden du visa är en loppa, de kan orsaka irritation och klåda. Man brukar kunna se loppspillning på huden på kaninen när man för håret åt sidan. Äggen kan ramla av kaniner päls och hamna i springor och annat därför är det viktigt att städa buren och annat grundligt. Man bör använda en speciell sprej som dödar lopplarver och verksam i månader när du städar, kontakta veterinär. Loppar kan sprida kaninpest så de ska man akta sig för.
Det är fästing jag är helt säker jag har haft det på halsen och ner jag gick på sjukhus sa dom att det var en festin visade mig bilder på hur dom ser ut. Akta dig så du inte for det du också!
#6 Jag har då aldrig sett en fästing hoppa omkring.
#6 det är ingen fästning på bilden
Kvalster hoppar inte heller, men loppor gör…
Kontakta veterinär och be om att få en tid. Åk in och få artbestämmelse och sedan vad du ska behandla med. Håll kaninerna isolerade ifrån andra kaniner sålänge. Lycka till!
Hälsningar Amanda och kaninerna
Ser helt klart ut som en lus/loppa enligt mig. ring veterinär och be som kolla, är det löss/loppa så behöver du ett speciellt schampo
Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur
#10 och #11 problemet är redan löst
#12 var det loppor?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Loppa helt klart! Hittade samma sak hos hunden och det var loppor enligt veterinären (: