Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 1530 ggr
ebba_zigge
0

Hur ofta får kaninerna springa av sig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har ju zigge i inneburen på altan på kvällen o natten. Då får han gå lös o springa runt på altan ungefär 3-4ggr. På dagarna när han är i uteburen får han va i hagen ca.2-3ggr o i selen 2ggr. Allt detta på en dag. Hur mkt får era kaniner röra på sig? Eller har ni dom i burarna hela tiden? Själv tkr ja att man ska försöka ha dom så mkt lösa som möjligt så de får mkt Motion.

sundsby
5

Våra kaniner går i en 400kvm stor utebur. så det blir inte särskilt mycket sele för dem. de springer av sig när de själva vill! ;)

Fridaaaa
2

Det är olika från dag till dag. Men stort sätt varje dag i hagen om inte regnet öser ner eller så (de hatar regnet).
Sedan går jag med dem i sele några gånger/vecka.
Hopptränar vissa av dem ca 4-6 gånger/månad, lite olika där med.

Innekaninerna får komma ut dagligen i utehage (nu sommartid, vår och viss bit in på hösten) eller skutta några timmar i vardagsrummet.

Så dem får vara ute i hage/rum, sele så ofta det går.
Och skulle det inte gå någon dag, går det ingen nöd på dem med tanke på ytan de har i bur & boden 🙂

Men tycker det är viktigt med Motion och komma ut från buren/utrymmet ofta, så de får undersöka, nya roligheter ect.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

maalinh
1

Jag tycker också att det är bra om kaniner får vara lösa så mycket som möjligt. Min kanin är frigående inneboende, så hon springer lös här hemma hela tiden. Men vi tar ut henne på gården också minst 1 gång om dagen, så hon får vara ute och springa av sig ordentligt och beta gräs. Hon är frigående även utomhus :)

[Mi-rand-a]
1

mina är frigående :)

taxidriver142
1

Min kanin går alltid fritt i lägenheten oavsett om jag är hemma eller inte

[Rabbitte]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har 2 kaniner som varje dag får, vad jag kallar, golvtid. Då tar jag fram saker i hela hallen och så får de springa cirka 2 timmar var, ibland delar jag upp tiden, men minst 2 timmar får de sammanlagt per dag på ungefär 6-8 kvadratmeters yta🙂

På bilden nedan ligger Hoppsan och vilar, man blir lätt trött av att leka på så mycket skuttutrymme.

Ninwe
0

Utekaninerna bor i en bur på 3x2 meter. Men de är ändå ute varje dag. Innekaninen är ute i mitt rum när jag är hemma. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Mickis1994
0

Mina två kaniner delar på en Hage då tanken är att de ska bo tillsammans så snart de har åldern att kastreras. De båda är runt tre månader så de får ca 3-6 timmar var i hagen per dag. Har även smått börjat ta ut dom i sele i cirka 2-10 minuter per gång. Men tanken är att det är i hagen som de ska göra av med all energi. :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

*~HamsterHamster~*
1

Våra har 42 kvadratmeter hela tiden. Säkrat uppifrån underifrån…inget kommer ut inget in föruom vi då :) Har aldrig haft kanin i bur och tycker inte heller att de ska vara i bur inte heller natt eller på kvällen.

Mina har ett rör tunnelsystem och 11 kvadratmeter inne i skyddhuset med en 2 kvadratmeters grävlåda och en stor höhäck:)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Vincent...
1

Har som mål att dem ska få vara ute i (rymningsäkra) rasthagar i 8-12h varje dag, inte alltid det går. sedan får dem också en tur i selen där jag går eller joggar med dem så att dem håller igång.

HAHAHAHAHAHA…..

[neptunens]
1

Varje dag. Är det ruskväder så får de turas om att springa av sig i boden där burarna står istället för ute i hagarna. Kanske inte lika roligt, men röra på sig får de varje dag!🙂

[RC1393]
0

#1 400kvm!? Wow, vilken bur! Har du en bild? Blev nyfiken på hur en sådan konstruktion ser ut🙂

Mina kaniner får komma ut varje dag, mellan runt 16.30- ca 21 (ungefär 4,5h/dag). Helgtid är de ute längre🙂 Jätten som bor i ett 9 kvm stort hägn kommer inte ut i rasthage lika ofta, han har ett så stort hägn att rasthagarna är hälften så stora som hans bur. Istället är han i en beteshage och ute i sele på helgerna, hinner tyvärr inte alltid på veckorna😕 Får koncentrera mig på att aktivera honom i hägnet istället osv. vilket fungerar bra då han rör sig mycket mer nu när han bara bor i hägn och inte bur+ att komma ut i rasthage varje dag. Stor plus alltså🙂 

Övriga kaniner (de som är seltränade) kommer ut i sele på helgerna, brukar bli lite skogspromenader ibland, men oftast är vi bara ute i trädgården, men där är det ju minst lika kul tycker mina😉

majsblomman
1

Frigående inne dygnet runt på 2 våningar(sover under min säng och väcker mig dagligen vid 05.32) samt ett 100kvm hägn i anslutning till altandörren så de går oftast ut och in som dom vill :)

Mina damer ute har idag 15-17kvm kaningård, detta anser jag vara i minsta laget dock, eventuellt gör vi ett större hägn till dem här i höst.

[soker]
0

Dam for vara lösa en helt dag men ha öppet buren så dom kan gå in om dom känner för det🙂

Moppie
0

Försöker låta dom komma ut varje dag i sele eller Hage, Sedan hoppar jag max 2ggr/vecka,Månad

Sedan ska jag bygga extremt säkra utehagar så dom kan gå ute när jag inte med också :)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Thrse
0

Har buren öppen alltid när jag eller sambon är hemma (på natten får hon vara i buren). I framtiden ska jag ha buren öppen 24/7 (hon har bara bott här i 2 veckor)

Evelina!
0

Mina är ute i lägenheten i omgångar, men alla får alltid vara ute och springa av sig en halvtimme-timme minst.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning