Inavel
Jag vet att det inte är någon större fara att inavla på kaniner så länge man inte går för långt med det. Men var går gränsen?
Jag sålde två kaninungar till en person, en hane och en hona. Jag var noga med att säga att de skulle delas på då de blev könsmogna för att sedan sättas ihop igen när hanen var kastrerad. Men sedan sas det att honan inte alls var en hona utan en hane och de funkade riktigt bra tillsammans så hon ville inte dela på dem.
För några dagar sedan bad hon mig att hjälpa henne att hitta nytt hem till den ena kaninen för den var så stressad och verkade inte må bra i buren tillsammans med sin bror. Jag föreslog att hon skulle köpa ny bur och sära på dem då de kanske inte trivdes tillsammans? Igår fick jag en bild skickade till mig, det var visst en hane och en hona och nu finns det 5 små kaninbebisar… Som sagt så är det ingen större fara med just dessa ungarna, de ser tydligen helt friska ut. Men hur blir det när hon säljer dem och en köpare kanske skulle få för sig, eller av misstag råkar para kaninen med en annan, skulle dessa ungarna också bli ok då i och med att det kommer in nytt blod eller skulle risken finnas att ungarna blir missbildade? Jag har sagt till henne att hon måste säga till köparna att det är inavel och att ska undvika att avla på dem för säkerhets skull.
Någon som vet?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Såvida det inte finns defekter längre bak i de nyblivna föräldrarnas stam, så ska det inte bli några defekter.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube