Bara halm i buren?
Jag går ju i ständiga burunderlagstankar och har nu börjat fundera på om man kan ersätta allt spån med halm istället, eller om man bör ha spån som bottenmaterial ändå? Ni med halm i burarna, har ni bara halm eller även spån? Värt att tillägga är att mina kaniner bor inne, så behöver ingen halm av isoleringsskäl. Fördelen för mig med halm är att det är mycket lättare att distribuera, kostnaden blir lägre och jag kan köpa halmen samtidigt som jag köper mitt hö. Så, nu vill jag höra era förslag och erfarenheter! Och god jul på er!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Jag har först tidningar i botten på buren, sen har jag spän i toalådorna där kaninerna kissar & bajsar. Sen i resten av buren har jag ett tjockt lager med halm. Jag tycker halm är ett jätte bra strö! Varje morgon när jag kommer ut för att titta till godingarna har dom typ gjort ett hål i halmen som dom ligger och myser i. Jag blir nästan lite avensjuk när jag ser att dom har det så varmt och gott när jag står utanför buren och fryser! ;)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Har alltid spån under halm, behövs något som suger upp urinen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Spån suger upp kiss mycket bättre än halm. Lättare att göra rent också tycker jag. Men att ha ett tunt lager halm på spånet är populärt :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Ja, det är ju det där med uppsugningsförmågan. Men mina kaniner är duktiga på att framförallt kissa i en toalåda och om man har den fylld med spån borde det ju fungera att ha bara halm i övriga buren? Eller vad tror ni?
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Kissar de i sin toalåda borde det fungera med bara halm i buren.
HAHAHAHAHAHA…..