Kaninernas syn?
Finns det någon som kan berätta hur kaninernas syn fungerar?
tex höstar har ju skärpa på specifika avstånd därför kan dom behöva gå bak el fram för att få skärpa då dom kollar på saker men hur funkar det för kaniner?
Jag tror själv inte kaniner har så bra syn när det gäller vissa saker, vissa kaniner kan ju tex ibland inte hitta godis man ger dom (eller så vill dom inte ha den möjligheten finns ju också) eller dom ser inte alltid nätet, men dom verkar kunna se att man är i närheten, att katten kommer osv
Jag tänker att det kan ha med färg el formseende tex men det är bara gissningar och jag undrar om nån vet bättre?
l'm back
Jag har en bra bild i min dator, en minut bara… 🙂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag kom på att ang godiset kan det ju vara språkproblem, jag lägger ju fram godiset med handen men dom är bara intresserad av mitt ansikte (vilket ju är mer deras första kontakt eller vad man kan kalla det)
#1 det ska bli jätteintressant 🙂
l'm back
Har också funderat lite.
Är det bara jag som har hört att kaniner ska se bra i mörker?
Kaninen ser både upp, ner, frammåt, bakåt & åt sidorna samtidigt.
I bilden ser du de markerade fälten.
Då kaninen har förhållandevis stora ögon, tar det in väldigt mycket av sin omgivning på en gång.
Ögonens placering på sidorna av huvudet gör det möjligt för kaninen att hålla koll på sin omgivning 24/7, i så gott som alla vinklar. >
Detta gör även att kaninen ser allt i 2D, d.v.s. som om världen vore platt som i en tavla. (Blunda med ett öga så får du känna på hur det käns att se världen som en tavla😉). Sågar du upp en träavbildning av en kanin i verklig storlek & sätter den i kaninens Hage, kommer kaninen tro att det är en annan kanin, då den ser träplattan på samma sett som den skulle sett en annan individ.
Kaninen är också totalt blid från nosen/nosryggen/mellan ögonen och 10-15 cm "framåt".
Då kaninens hjärna inte är jättestor, är endast en liten del av kaninens synfält, knappt 2%, i skarp skärpa. Resterande delen är relativt suddig. Kaninen ser mycket, men inte mycket av det den ser syns skarpt, då den är anpassad för att kunna upptäcka rörelser på långt avstånd från ev. rovdjur, då behövs det inte skärpa, utan den behöver bara kunna urskilja rörelser.
Detta gör att kaninen förlitar sig på sina andra sinnen när det kommer till att känna igen idivider, giftiga växter eller platser.
Kaninens mest utvecklade sinne är hörseln, därefter nosen. Ögonen kommer på 3e plats, då dem endast är anpassade till att upptäcka rörelser, inte skarpa bilder.
Kaniner ser bäst i mörker, då dem lever naturligt i gångar under markytan, detta gör att dem inte ser färger speciellt bra. De färger dem urskiljer bäst är grönt & gult, då dessa indikerar mat😎
Ganska översiktlig genomgång, men hoppas det kastar lite ljus på din fråga🙂
#4 tack, jättespännande info, nu förstår jag varför dom ibland verkar "närsynta"
l'm back
#5 Inga problem🙂
Tänk då hur hoppkaniner har det, dem ser inte hindret innan avtramp😎
#6 oj, full tillit på människan?
Jag kom förresten på hur man kan göra så att kaniner inte känner sig så ensamma om dom skulle vara i karantärn
edit: min man dissade min idé han tänkte att bristen på rörelse kanske skulle göra dom misstänksam, jag skyller på att jag är trött
l'm back
#4 Jättebra beskrivning, jätteintressant :)
#7 Yes👍
Gosedjur funkar ju också bra till dem i karantän, dem e lite mjukare & man kan ju slänga in i tvättmaskinen efteråt😊
Jag kan lova dig att sätter du upp en skiva i kaninform, kommer kaninen snart fram för att hälsa på främlingen😂Men när dem upptäckar att den inte luktar kanin, ja då e den inte intressant längre😉
#8 Tackar 😜