Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3498 ggr
Corazón
1

Kastrering

Är det något speciellt man ska tänka på vid kastrering av hankanin? Ska man ta med hö och pellets till veterinären? Hur lång tid brukar operationen ta? Kommer han att sövas? Vad ska man ha i buren, tidningar, filt? Vad ska man ha i toan? Vill få alla tips? jag behöver! Hur gick det när ni kastrerade era kaniner?

zezagena
2

Ska man ta med hö och pellets till veterinären? Ja de flesta vet vill att men tar med hö+vtn-skål/flaska, hör med den aktuella vet kliniken

Hur lång tid brukar operationen ta? själva op går snabbt, ca 10-15 min men kaninen är kvar på " uppvaket" tills han pigg o käkar hö efter nga timmar

Vad ska man ha i buren, tidningar, filt? Lämpligt ha ren handuk el matta men tidning går oxå bra, byt dagligen första v efter op Till toan kan du ta rivet tidningspapper el hushållspapper

Något annat att tänka på- är det en utekanin bör han få bo lite varmare nga dagar efter op då han kan ha svårare hålla värmen efter narkosen

Finns vet som kastrerar hane i lokalbedövning i stället för narkos

mina erfarenheter:

Hane 1 dog strax efter han kommit hem, trol för att såret gått upp/ej kollades precis före hemgång (komplikation sår-ruptur..)?  =( denna hane hade dock skadad testikel så kanske bidrog ev

Hane 2  Gick utmärkt, pigg o åt lite sämre dygnet efter men sen som vanligt

Hane 3 Gick bra men fick reop då han började blöda från sår vid plan hemgång, fick antibiotika + smärstillande med hem, pigg o åt som vanligt efter 1 dag

så mitt råd - det går nästan alltid bra med narkos+ op men var noga o kolla helst kaninens op-snitt själv innan du tar hem honom. Kolla honom igen direkt när ni kommit hem o börjar han blöda åk tillbax direkt ( om det inte är nga droppar bara)

Fridaaaa
2

** Ska man ta med hö och pellets till veterinären?
** Jag hade inte med det till veterinären när jag lämnade in, jo lite hö i transporten som de kunde ta men ingen pellets, behövs inte.

**Hur lång tid brukar operationen ta?
**Jag lämnade in på morgonen och hämtade på eftermiddagen då dem vill kolla med så att kaninen vaknar som den ska och kommer igång.

Kommer han att sövas?
Det gjorde dem på min hane i alla fall. Tror att det är det allra vanligaste.

**Vad ska man ha i buren, tidningar, filt?
** Jag hade tidningspapper första 1-2veckorna, sedan vanligt spån igen. Ha inget hus eller sitthylla första 1-2 veckorna.

**Vad ska man ha i toan?
**Har ingen toa till mina kaniner så vågar inte svara på det.

Det är OK att kaninen äter innan eftersom kaninen måste hålla igång magen hela tiden men jag gav inget pellets på morgonen utan bara höet. Sedan se till att kaninen kommer igång att äta samma dag, jag köpte hem Critical care och gav honom på kvällen (stödmatade) och sedan i egen skål dagen efter, han kom igång snabbt och äta.

Bara kastrerat en kanin, det gick bra men han fick en liten lätt infektion i ena pungpåsen efteråt men gick bort snabbt med lite medicin.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Corazón
0

putt

Twix*
0

tänkte också kastrera min hane snart får man vara med på "uppvaket"?

zezagena
0

#4 fråga vet 😉

Fridaaaa
0

#4 Jag var inte det. Inte säkert att du får det men du kan ju alltid fråga.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mellmell
0

När jag var inne med min hane och kastrerade honom för 2 år sen ville veterinären att man hade med lite pellets, så de kunde prova att ge och se att han började äta och mådde bra :) hö är bra att ha med i transportburen

Corazón
0

putt :)

Delilah81
0

Jag tog med hanen i transportburen, med en filt i botten, hö och vattenflaska.  Lämnade honom kl 9.00 och hämtade honom vid 13, då hade han vaknat och ätit och druckit.

Han blev sövd, och det känns vettigt.  Då är kaninen helt stilla, och riskerar inte att sprattla, bli rädd eller annat som kan ställa till det vid operationen.   

Skötselråd efter operationen fick jag skriftligt med hem.   Minns inte allt, men man ska kolla såret regelbundet mm.