Utfodring i juletid
Hej alla kaninälskare!
Nu så här i juletid är det trevligt att ge sin kanin något extra gott. Kan man ge de granris? Finns det något annat som t.ex enris eller så, som man kan ge dem?
Och hur är det med tomat, paprika, broccoli, avokado och ruccola?
Vill gärna variera kaninernas kost, så kom gärna med olika förslag på grönsaker och frukter som är lämpliga för kaniner. Tack!
Avokado är giftigt för de flesta djur.
Paprika och Broccoli har mina kaniner fått ibland. Alla kål-grönsaker (bland annat broccoli) får man introducera sakta, då det är gasbildande.
Kolla in kaninmagazinet, står bra där med tips? mm
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Granris ska man helst inte ge djur (i alla fall inte avelshonor, det finns risk att dom får många men väldigt svaga ungar) är det bara till julafton borde det inte vara farligt.
l'm back
Och det ska vara granris från våra inhemska granar, inte de där tjockbarriga, vackra granarna man kan köpa som julgran :) De är giftiga.
Annars funkar ruccola, bladspenat….. persilja brukar nästan alla kaniner älska och det är dessutom grymt nyttigt :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
De elsker knækbrød :-)
Jag ger lite gran och tallris, det får räcka som julmat :)
Annars ger jag en ras torkade örter/blad/grenar varje dag! Typ groblad, nässlor, maskros, tistlar, björk, sälg, gran.
Då o då får de spenat, ruccola, små bitar grönkål (gasbildande) och torkade rönnbär :)
I min foderstat tänker jag naturligt och mörkgrönt!
#2 Var har du fått den informationen ifrån? Både tallris, enris och granris äts vintertid av vildkaniner i våra skogar. De vintergröna barren sägs ibland vara vinterns grönfoder för flera vilda djur. Även hästar älskar att smaska på spätt granris.
Jag har hört sägas att dräktiga kaniner kan få missfall av för mycket granris, men aldrig sett eller hört det från någon pålitlig källa. Så kanske är det en gammal skröna, jag vet inte.
Mina kaniner har granris och tallris året runt, de bryr sig endast om det på senhösten/vintern. På sommaren finns ju annat som de gillar mer.
Jag tycker det är viktigt att man bara ger granris som man vet inte kommer från "julgransodling", där granarna ofta besprutas väldigt hårt. Men småris från våra svenska "vilda" granar kan du hitta fullt av i skogarna nu, efter alla stormar ligger mycket nedfallet i skogen som man kan ta av.
Gran och tallris är det enda mina kaniner käkar i "träd-väg" under vintern.
Sen älskar dom bladspenat, ruccola, broccoli, selleri, persilja, basilika osv. Allt som är grönt, kan man säga. ;)
#6 Jag lärde mig det då jag försökte lära mig vad getter ska äta.
Gran ska vara rik på mangan som bland annat hämmar upptaget av koppar, sen ska det som sagt ge många och svaga ungar och det ska gälla alla djur även om det är extra viktigt för getter (då dom har högt kopparbehov).
Men som jag skrev är det bara över julafton eller så så borde det inte vara farligt, jag är bara "better safe than sorry" när det gäller mina kaniner så ingen hona får det hos mig, hanarna kan få nån gång/år däremot.
l'm back
Granris och tallbarr ger jg och sedan har jag tänk broccoli, paprika, morot, gurka i liten mängd, även selleri, palsternacka och lite annat. :) Avokado brukar vara giftigt tror jag.
Tack, visste inte att avokado var giftigt, tur att jag inte matat mina kaniner med det :O Vill vara helt säker innan jag ger kaninerna maten.
Har gett kaninerna granris, de äter lite då o då. Det verkar ju inte vara någon fara, de verkar kunna reglera intaget själva. :D
Tack igen!
Är tallbarr inte så bra att ge när granris inte är det?
Morot, äpple och banan brukar uppskattas. Och knäckebröd!
Förr gav man hushållskaninerna gran och tall för att få viltsmak på köttet.. hade man nog inte gjort om det försvårade reproduktionen?
Jag hade inte hört att gran skulle vara farligt, min dräktiga hona fick en hel gran i sin bur som de alla åt av (bor 3 där). Hon fick 6 små friska, sunda ungar trots gran under nästan hela dräktigheten. :) Kanske bara var tur, kanske ska vara lite försiktig med gran just i dräktighet annars. De mår bra, alla de 9 kaniner som ätit friskt med gran i vinter.
Men samtidigt är det onödigt att chansa.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#11 nej tall är inte farligt
#13 det är just så jag tänker, jag vill inte chansa, men jag skulle helldre ge kaniner gran än getter tex, eller hanar gran helldre än honor.
l'm back