Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3722 ggr
niby
0

Utfodring kaninunge?

Hur mycket foder ska en kanin unge ha?

kaninlyckan
0

hur gammal är den kaninungen?

niby
0

8v.

zezagena
0

Beroende på ras ( liten -Hermelin el stor- Fransk vädur)?  o om den bor ute el inne ? ca 1 - 3 dl /dagen 😉

niby
0

En blandras med en Leijonhuvad/och dét är en dvärgkanin vet bara att den är lite lejohuvad och lite dvärg. Bor inomhus

[Charlie_olivia]
1

3msk morgon och 2,5msk kväll ger jag till min dvv-unge på 9v då han äter ung. 1,5 stooor höhäck/dag (hö ifrån bonde)

Mickis1994
0

Jag skulle ge 1dl per dag fram till den är 5 månader och därefter trappa ner till  ca 0,5dl och hålla det tills den är färdig vuxen. När den är färdig vuxen kan du se hur stort behov den har. 🙂

Jag ger min hona på 7 månader 0,5dl och min hona på snart 2 år 0,4dl.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Fridaaaa
0

Beror på kaninen och vilket foder man ger 🙂
Haft vissa som behövt runt 1 dl, andra som behövt mindre. Sa inte uppfödaren hur mycket hon ger på ett ungefär?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

scooby1
0

Jag har gett min 0.5dl pellets dagligen sen hon var 8 veckor och ger det fortfarande, blandat med havre/kornkross 0,5dl (ibland), har fri tillgång till Hö, bor ute. Hon är fin i hullet.

niby
0

Putt. Hon är 10 v. Och jag ger hon 3 msk morron och 2,5 på kväll. Borde jag ge mer

Fridaaaa
0

#9 Du märker/ser om kaninen ökar bra i vikt eller inte,öka inte om det inte behövs. Äter hon mer hö nu?

niby
0

Hon äter när man ger nytt hö men hon äter Inge mycket. Är det normalt på kanin hona? Man måste väll inte köpa samma höhäck som ägaren hade… Brukar he det på backen nu men om hon börjar äta mer ska jag he det i min plast höhäck

Fridaaaa
0

#11 Könet har inget med det att göra.
Hon behöver äta mycket hö, minst 80% av kosten ska bestå av hö. Ungefär hur mycket äter hon?

Nej det måste man inte ha, jag har inte höhäck alls.
Om hon äter bättre om det inte är i höhäck, har det så då.

[Shackalen]
0

Fri tillgång tills 8 månader har jag hört, för att dom växer.

niby
0

Hon har fri tillgåNg men hon äter alldrig upp allt hö hon lämnar och sover på det hon inte orkar äta upp sen måste man ge nytt hö:/

fridaaocrazy
0

Du kanske ska ha höet i en höhäck, höboll, eller i en toarulle? 🙂 Alla gnagare jag haft har alltid sovit på höet så det har alltid slutat med att vi fått lägga det i höhäck eller liknande 🤪

http://uploads.ifokus.se/uploads/167/167d641bff442efa910e96762ee1d91a/t-6602.jpg

http://www.zoonen.com/res/user/2844145/galleri/2918374/hoboll_norm_se.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-Td_T3bgeLB4/TnLq5D75YJI/AAAAAAAAANc/Ec7_UGkVJMY/s320/11.JPG

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Fridaaaa
1

#13 Det är en "myt" eller vad man ska säga. Fri tillgång är inte att rekommendera till kaninungar eller vuxna. Om du nu menar pellets, vilket jag antar att du menar. Bättre att ge begränsat med pellets, inte bra med fri tillgång, speciellt inte till så pass "hög" ålder som 8 månader.

#15 Läs #11 🙂 Samt att kaniner inte är gnagare.
Mina kaniner älskar att busa i höet eller sova på det/bredvid det, så låter dem göra det, besparar bland annat deras nackar.
Sedan om man har höhäcken i länk 1, får man se till att kaninen inte kan hoppa i den.

Carl-Philip
0

Skippa pelletsen helt tills hon börjar käka sitt hö. Det är viktigt att hon äter hö då kaniner är beroende av fibrer för att inte få problem med magen, och slitaget som hö skapar på tänderna är bra då de annars skulle växa sig för långa. Kolla redan nu så att hon inte har hunnit få för långa tänder? Det kan vara en anledning till varför hon inte äter sitt hö. När de äter hö måste de tugga riktigt mycket vilket kan bli smärtsamt för en kanin med för långa tänder.

Tänk på att våra tamkaniner härstammar från de vilda, och vilda kaniner har inte pellets - de lever på gräs. Därför är hö ALLTID viktigast att de äter. :)

fridaaocrazy
0

#16 Gnagare eller inte, vill kaninen inte äta för att den sovit i det eller liknande varav det blivit smutsigt, så är det bra att ha det i någon form av höhäck då detta kan göra att man kanske inte behöver fylla på nytt hö flera gånger om dan inprincip i onödan. 

Dessutom så väljer man ju själv hur högt man vill sätta sin höhäck/höboll. Allting har sina lösningar, och i dessa fallen så behöver ju inte nacken ta någon skada alls. Och använder man en toarulle så behöver de ju endast böja sig ner. 🙂

Här hittade jag ett bra alternativ till höboll! Har närmaste djuraffär inte höbollar, eller om man har en talgbollshållare som man inte använder så är det jätte smart 🙂

http://www.plantigo.se/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/d/s/dsc_6542_2.jpg

http://uploads.ifokus.se/uploads/6f3/6f3b55a975f0cdf694b37bbc8281ecb4/dsc03723.jpg

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Fridaaaa
1

#18 Fast i TS fall var det så att kaninen åt bättre utan höhäck.
Ja man kan ha väldigt lågt ner, vlket är det bästa om man ska ha höhäck men som sagt, viktigt med en bra höhäck som de inte riskerar att fastna i. Finns med lock på, på t.ex zooplus.

Denise.E
0

Jag är kaninuppfödare (dvv) och ger mina kaniner 0-8 månader ca 1dl pellets 'rabbfor per dag och frukt/grönt 2-3 ggr i veckan och bladgrönt 5-6 ggr per vecka. 8 månader + så får de 0,5dl.

Sen är det ju olika från individ till individ men detta är min grund. Dräktiga och digivande honor behöver lite mer så att de får ca 0,7 dl (dräktighet) och fri tillgång när ungarna börjar äta. (hon får kull på 6-8 ungar) så i genomsnitt äter hon 1dl per dag med ungar och ungarna så mycket de vill (de får när hon är i hagen). De får vara utan mamma ca 1-2 tim var och varannan dag från ca 6v. Sen märker man ju om mamman blir orolig utan de. Men detta var mina fodertips :)