Försäkring?
Jag tänkte göra ett inlägg (med undersökning)om försäkring då jag sett en del skriva om vilka försäkringar och råd, Så skriver lite hur jag gick tillväga med val av min försäkring på kaninen. Info om dem kommer nedan.
Agria
- Har en självrisk period på 125dagar, gäller från dagen du söker om ersättning.
- Täcker 75% av de ersättningsbara veterinär kostnaderna.
- Fast självrisk på 700kr och rörlig självrisk på 25%. (ger en lägra självrisk efter 2 skadefria år)
- Försäkringsbelopp på 10.000kr eller 20.000kr.
- För försäkringsbelopp 10.000kr kostar ca360-372kr om året (31kr/mån, 184kr/halvåret & 360kr/helår).
- För försäkringsbelopp 20.000kr kostar ca720-744kr om året (62kr/mån, 367kr/halvår och 720kr/helår).
- Försäkringen gäller om 20dagar vid sjukdomar och vid olycksfall gäller den direkt.
- Täcker ett kejsarsnitt.
Täcker inte:
Förebyggande vård eller rehabilitering.
Behandling av beteenderubbningar, lynnesfel eller ovanor.
Tandsjukdomar, tandfrakturer eller bettfel med komp- likationer gällande gnagare och hardjur.
Alternativbehandling, t.ex. akupunktur, kiropraktik, stötvågsterapi eller laserbehandling.
Fakturering, intygsskrivning eller rådgivningskostnader.
Jouravgifter eller motsvarande kostnader, om det inte har varit medicinskt motiverat att ge djuret vård under jourtid.
Läkemedel (receptförskrivet eller utlämnat av veterinär), medicinskt foder, schampo eller andra produkter ordinerade eller försålda av veterinären.
Veterinärens resor, transport av djuret eller andra resor.
Tillägg:
+ Kan teckna ett sammlingsavtal om man har minst tre smådjur så får man 10% rabatt på försäkringarna.
+ kan lägga till livförsäkring, dock minsta livförsäkringsbelopp 1000kr som ska motsvara värdet (inköpspriset).
+ Kan köpa till Agria medicin, gäller recept belagd medicin upp till 1500kr per år.
Sveland
- Har en självriskperiod på 90dagar, gäller från dagen du söker om ersättning.
- Täcker 75% av de ersättningsbara veterinärkostnaderna.
- Fast självrisk på 700kr och rörlig självrisk på 25%.
- Försäkringsbelopp 10.000kr eller 20.000kr.
- För försäkring på 10.000kr kostar 360-378kr om året.(94,5/kvartal, 187kr/halvår och 360kr/helår).
- För försäkringsbelopp på 20.000kr kostar 720-756kr om året (189kr/kvartal, 374,5kr/halvår och 720kr/helår).
- Försäkring gäller om 20dagar vid sjukdomar och vid olycksfall gäller den direkt.
Täcker inte:
Receptförskrivna eller av veterinär utlämnade läkemedel
Medicinskt foder, schampo och andra produkter
Förebyggande behandling, såsom klo- och tandklippning
Resor, transporter eller inackordering
Alternativbehandling
Kostnader för fakturering, intyg eller uppläggning av journalkort,
Fördyrande veterinärvårdskostnader då veterinärbesök äger rum under jourtid utan att detta är motiverat.
Mervärdeskatt för momsredovisningsskyldiga
Tandskador, tandsjukdomar och bettavvikelser
Undersökning och behandling vid lynnesfel, beteende- rubbningar eller ovanor
Kastration eller sterilisering
Avlivning, obduktion eller kremering
Tilägg:
- har inga tillägg vad jag kunde hitta, Ej livsförsäkring och inga medicin tillägg.
OBS! listan är cirka och uppdaterad 2013, så gå alltid in och kolla i deras avtal för sånt kan ändras. Hoppas jag skrev rätt, rätta mig om något ej stämmer.
Tänk på att det kan finnas samarbete via andra försäkringar som ger rabatter på dessa m.m.
jag drog slutsatsen att Agria veterinärvård var bäst för mig (utan tilägg). Den har bättre avtal och var billigare. Det som avgjorde var självriskperioden på 125dagar alltså 35 dagar mer i självriskperiod än Sveland. Samt att den täcker ett kejsarsnitt och var några kronor billigare.
Anledningen till varför jag valde att försäkra var för att är olyckan/sjukdom framme är det inte roligt att hosta fram 2000-22000kr. Samt att det är relativt billigt att försäkra sina kaniner jämfört med andra husdjur:)
Vilken försäkring har ni? Har ni någon? Varför inte? vad gör ni som inte har försäkrade kaniner, om ex. kaninen bryter benet, har ni råd med 20.000kr?