(X) döda kaniner
Konstigt att båda kaninerna ligger på exakt samma sätt.. :/ Ihjälskrämda kanske? :(
#1 ja det tycker jag med! Har övervägt det! Det konstiga är att en av tre överlevde? Funderade på om det kunde vara vitskäckar men vet inget om föräldrarna… inte ägaren heller!
Finns det lås på buren ? Väldigt konstigt att de ligger på samma sätt:/
vitsheckar är dem inte iom att de är helfärgade.
jag tycker det är jättemärkligt, funderade på om det kunde vara någon människa som är skyldig men varför då lämna en kanin?
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Då de ligger likadant bredvid varandra så misstänker jag den mänskliga faktorn…. men konstigt isåfall att de lämnade en kanin?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Inte konstigt alls att en kanin överleft, den kan varit gömd och då har dom inte sett den kaninen.
#0 kaniner ska ha fri tillgång till hö, det är viktigt för deras hälsa🙂
Jag tycker naken ser ganska bruten ut! jag är nästan säker på att detta är en människas värk! ush för vissa människor alltså! nej fy😡.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Det där är nog garanterat människors påhitt. Fy skam för sådana vidriga människor som inte har något bättre för sig. Polisanmäl.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Jag är nästan 100 % säker att de är en eller flera helt absolut sjuka människor som gjort detta mot kaninerna! Polisanmäla ska ni göra! Varna folk i området som har kaniner, ifall att de nu är en människa som gjort detta! Stackars djur o stackars ägare :(
Sätt lås på uteburen , det har jag införskaffat.

mina kaniner som avled av RVHD (kaningulsot) hade den positionen när de avled
You can't spell Bitchy without Itchy
Kaniner som dör av trauma får dödsryckningar och lägger sig oftast i den positionen efter kramp. Huvudet uppdraget är också ett tecken på andnöd. Det kan vara sjukdom , förgiftning från nåt i gräset eller skrämsel. Jag ser inga tecken på mänsklig inblandning - inget blod och knäckta nackar är oftast utdragna inte knäckta uppåt på det viset. En viss sorts coccidios kan ge snabb död med kramper men det är det mycket som kan. Lås på buren skadar inte men tror inte människor gjort detta. Skicka in till sva på analys om ni vill veta säkert.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag tycker det ser ut som de har krampat, och hamnat i position bredvid varandra av en slump. Kanske någon förgiftning eller sjukdom.
Det kanske är bra om din kompis kollar upp sin kvarvarande kanin hos veterinär, om den nu bodde med dessa två.
jag tycker det ser ut som om nån människa kan ha gjort det här.. Nej fy vilka vidriga människor det finns.. :(
Skicka in på obduktion så får du kanske svar på vad som hänt :(
Men själva sättet de ligger på är ganska vanligt, alla djur som vi har haft som dött så småningom av ålder har alltid legat så där, gäller inte bara kaniner, även hamstrar, råttor, marsvin… Så själva "positionen" är inte så ovanlig… Men de ända som var lite udda var ju att de låg så tätt intill varandra, vilket ser rätt så onormalt ut.
Fy fy fy… :(
Håller med #10 att det ser ut som RVHD eller andnings svårigheter
Ser precis ut som en kanin som krampat innan den dött. Varför vet jag tyvärr inte…
Nog bäst att ta den tredje kaninen till vet och kolla..
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
TS om din kompis har kvar kaninerna så fråga om hon kan känna om nacken är av. Är den av så borde det vara någon människa..
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
människa, vad annars liksom? tänkte precis som #19 skrev, känn ifall nacken är av.
# 20 Kramp, andningssvårigheter, RVHD..
#21 då skulle kaninerna inte ligga på samma ställe.
# 22 RVHD är väldigt smittsamt och kaninerna brukar avlida så hastigt att man inte hinner se några symptom utan hittar kaninen avliden i buren. Eftersom dom bodde tillsammans är det mycket möjligt att dom sitter nära varandra i buren och blir smittade samtidigt och dör lika snabbt. Har sett en kanin som hade andningssvårigheter och krampanfall och den kaninen låg i den där vinkeln och avled strax därefter.
#23 konstigt då att den 3e kaniner överlevde.
Det finns alltid individer som verkar immuna eller inte blir smittade. Det är så människan överlevde digerdöden och vildkaninen överlevt myxomatos.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
jag tror då stenhårt på att de är en människa.
Fast en människa hade väll inte bara gått in, brutit nacken på 2 av dem, och sedan låst buren och gått iväg? En sjuk människa skulle nog brutit nacken på allihop + varför skulle de göra det? Jag vet att vissa människor är sjuka osv men det är väldigt konstigt att de lagt de så fint bredvid varandra också om de nu dödat dem.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#27 de kan ha missat den ifall den gömt sig, sen är människor sjuka och kan ha tyckt de är roligt att lämna en kanin levande med två liggandes fint bredvid varandra. De är just de som är grejen man kan aldrig förstå sig på vad en människa tänker och just därför är de mest troligt att de är en människa.
Finns folk som går in i hästhagar och sticker kniven hästarnas könsdelar och det var inte så länge sedan jag läste om en person som gick in i en box där de bodde kaniner och stack ihjäl dem. Så nog finns det sinnessjuka människor till allt.
Men det kan lika gärna vara någon sjukdom, även om det verkar konstigt att de ligger i samma position. Enda sättet att få veta säkert är att obducera de döda kaninerna och ta den kvarlevande till veterinär. Hoppas TS uppdaterar oss!
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Det måste inte vara RVHD, men det ser inte ut som att en människa dödat dom. Kan visa bild om jag hittar någon på kaninen som dog, var länge sedan så den kan ha försvunnit..
Eller har de vilat bredvid varandra och sen fått kramp eller annat samtidigt eller efter varandra… Det är verkligen ett litet mysterium :P
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Jag tror absolut inte att en människa har gjort detta.
Hade det varit mina kaniner hade jag tveklöst skickat en av dem på obduktion. Det kostar mindre än man tror och man får svar!
#32 betalar skaf av en del av obduktionen om man behöver?
Föreningen gotlandskanin gör det men det kan ju vara annars med en hotad ras, men om dom gör det kan det ju vara bra att veta.
l'm back
De här ser inte så gamla ut? Är de vana att äta färskt gräs? Jag skulle misstänka att de ätit något giftigt om det är unga kaniner och två på en gång när den tredje är frisk.
Själva dödspositionen ser inte speciellt konstig ut tycker jag. Nackarna ser inte brutna ut, det ser definitivt ut som att dem haft dödskramper.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Var bor OP? RVHD är ju lätt att utesluta i vissa områden.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Hittade min kaninhona sådär i exakt samma position för något år sedan, tyvärr skickades hon inte in på obduktion.
Hon åt exakt samma saker som mina andra kaniner (bodde i olika burar), alltid små mängder färskt gräs från samma ställe, samma pellets, samma kvistar och samma hö.
Uppfödaren trodde på epilepsi, stroke eller hjärnblödning, kan det vara det?
Men till saken, nacken kan kännas bruten ändå, trots att den inte är det. Min kanin var helt ledlös i nacken, och huvudet bara hängde när jag lyfte upp henne. Var nacken då bruten ändå, så hade hon åstadkommit det själv.
I mitt fall så kan jag garantera att det inte var någon människa som gjort det.
Edit; Jag bor i norra hälsingland, vet inte vilka smittsamma sjukdomar som är aktuella här?
Jag kan säga såhar: skulle nackarna vara brutna skulle huvudet ligga FRAMÅT, mot bröstet, inte bakåt.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Jag säger såhär det kan vara vad som helst då det bara är en bild. #37 en människa kan placera huvudet hur den vill så allt vi kan göra är att gissa och anta.
#38 Visst KAN en människa lägga huvudet i position men ter sig märkligt att en människa skulle bryta nacken av kaninen och sedan trycka tillbaka nacken som den borde sitta och dessutom lägger kaninen i dödrycks-position.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
#39 lägger man ner en död kanin som man håller i bakbenen ser/kan det se det ut sådär i alla fall.
l'm back
#36 Jag bor också i norra Hälsingland och det år vad man vet ingen RVHD eller myxomatos här. Kaniner som dött i kramp ligger i den positionen som på bilden och nacken blir lelös eftersom kaninen är död. Det är typ som en medvetslös (ej sovande) människa är lelös i nacken.
Det ser ut som RVHD eller någon annan sjukdom. Sjukdomsförloppet går så fort att man inte hinner upptäcka att de är sjuka. Det finns att läsa om olika sjukdomar på statens veterinärmedicinsksa laboratorium. Väldigt obehagligt att hitta sina kaniner döda utan förklaring :( Det har hänt mig och jag vet att ingen människa var inblandad.
Ser underligt ud.men jo ikke til at sige hvad der er sket..er det unger ?
Åh fy!
Jag tycker precis som många andra. Det vore ganska konstigt att dom låg så tätt intill varandra. Hade dom varit sjuka eller krampat eller något så hade inte den tredje lilla kaninen gömt sig, men eftersom den gjorde det kan man allt fråga sig. Hör med ägaren om den som överlevde är människoskygg, och om den brukar springa in och gömma sig i ett hus eller något när man kommer fram till buren. Då kan man ju tänka sig att det var en människa.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner