Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 620 ggr
Alvsas
1

Trycksår: hjälp med underlag

Min ena kanin har fått trycksår och skulle behöva lite tips? på vad ni har för underlag. Han bor i en utebur med en hona, det är spån i hela buren och halm nu när det är kallt. Dem har två toaletter med "toa-lätt" i. Det är inga öppna sår utan bara lite kalt på baktassarna.

(visste inte vilken grupp:P)

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

imsuchadiva
0

Hur många cm med spån har du? Sitter han mycket i toan? / fredrikalidman.blogg.se

Alvsas
0

Han sitter i toan när han äter hö, det är ungefär 2-4 cm spån(?)

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

imsuchadiva
0

I med mera spån :) eller ännu mera halm nu när det är vinter. Kanske även pröva något annat strö i toan? / fredrikalidman.blogg.se

Mickis1994
0

Jag fick också lite problem med detta nyligen. För mig verkade dåligt spån plus duktig mark vara boven. 😕

Jag rekommenderar dig att ha i alla fall 5 cm spån men det viktigaste av allt är att ha MYCKET halm. Halm är a och o för att inte få trycksår. Pratat en del med personer som har rexkaniner och halm förebygger detta bra, så ha halm även på sommaren fast inte lika mycket. 🙂 Sedan kan man även smörja in tassarna med aloe vera  kräm. Lycka till!

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Alvsas
0

Jag har alltid överdrivet mycket halm men det går nog att klämma in lite till😃

― Bilbo Baggins