Bygga hinder
Jag vill bygga mina egna hinder kan ni hjÀlpa mig?
Om ni vill kan ni fota hindret och skriva hur ni gjorde detđ
Jag har en trÄd om hur man gör ett plankhinder pÄ min blogg: http://myrabbits.devote.se/ Den heter "hur du gör: ett pankhinder"
SÄga till tvÄ stycken stolpar ( fykantiga ex. 5x5 cm) i den höjd du vill ha. (Mina Àr 55 höga och den högsta höjden att hoppa Àr 50 cm) SÄga sedan till en stödplatta som gÄr ca. 10cm ut pÄ varje sida om stolpen.(Om stolpen Àr 5x5 cm Àr stödplattan 25x25cm) Ta sedan en lÄng skruv och skruva fast stolpen i stödplattan underifrÄn, d.v.s. vÀnd hindret upp och ner och lÀgg stödplattan sÄ att stolpen Àr i mitten. Skruva sedan ned skruven i mitten. Sedan Àr sjÀlva stödet klart. Om trÀet inte Àr impregnerat bör du mÄla det med utomhusfÀrg sÄ att det tÄl vÀta. NÀr du mÄlat hindret X antal gÄnger kan dÄ sÀtta fast mÀrlor. Jag hittade inga som var tillrÀckligt stora för mina bommar sÄ jag satte de största mÀrlorna jag hittade tvÄ och tvÄ som ett v som bommen ska ligga i. SÀtt mÀrlorna pÄ ett avstÄnd pÄ mellan 5 och 10 cm (jag mÄste ha 5cm dÄ min kanin hoppar mellan bommarna annars.) Se till sÄ att mÀrlorna hamnar pÄ samma höjd pÄ bÄda hinderstöden, annars blir hindret snett. Bommar kan du sÄga till av elrör som finns att köpa pÄ en vanlig bygghandel. Minsta godkÀnda bredd pÄ en bom Àr 60 cm. För att fÄ bommarna lite finare kan man antingen mÄla dem eller dekorera med eltejp i olika fÀrger.