Vad är lejonkanin??
Min dotter har haft en dvärgkaninn som tyvärr dog av ålder för ett år sen. Den blev nio år gammal. Nu funderar hon på att skaffa en ny kanin och sa något om Lejonkanin eller nåt sånt. Finns det någon bild på en sån som någon kan visa?.
Mvh Bengan
Menar hon Lejonhuvad ?
ja, det menar hon nog! ;) jag har ingen bild. men vet många som har lejonhuvade kaniner här.. så det kommernog strax upp en massa bilder ;)
Medarbetare på Hundar.ifokus

Just det så hette den, skulle vara kul att se hur den ser ut. Hon ville ha en sköldpaddsfärgad.
Mvh Bengan
Hon menade nog lejonhuvad kanin, som egentligen heter löwen. Löwen betyder lejon på tyska. Löwenkaniner har som en lejonman om halsen. Jag har två löwenblandraskaniner.
Kolla länken nedan för att se en löwen: (inte mina kaniner!!)
http://www.freewebs.com/delsbo-lejonkaniner/Kull_1_1_mindre.JPG

Gå in på min sida och titta på bilderna…Ino är Lejonhuvad

#4 nej, det heter lejonhuvad ;)

#4: Det heter inte löwen, det heter lejonhuvad. Många tar fel och tror att det heter löwen men det är alltså felaktigt. Lejonhuvad är det korrekta namnet på rasen ^^ Ordet Löwen används inte idag.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lejonkanin används ofta av de som har en kanin med en liten man, som inte riktigt vet om vad för raser den är. Då säger de ofta Lejonkanin. Men det är alltså felaktigt och har man en korsningskanin ska man också säga att kaninen är korsning, och inte "Lejonkanin".
På svenska heter det LEJONHUVAD och inte Löwen och inte Lejonkanin. På tyska heter det fortfarande Löwen, men vi bor ju i Sverige ^^

#11 Jo min dotter sa Lejonhuvad,det var jag som inte kom ihåg vad rasen hette, jag är bättre på katter=). Ja vi får väl sen när hon skaffar en.
Mvh Bengan

#12 Okej, missade ditt tidigare inlägg :)

MIlly
Med sköldpaddsfärgad menade hon säkert gul/svart japantecknad. En underbar färg :)

Hej!
Lejonkanin (lejonhuvad el. löwen) är kaniner med mycket päls! Dom har oftast päls rund huvudet, de är därför dom heter lejonhuvad. Hoppas att du får hjälp av detta!
Mvh Aska_sten

jag som föder upp Lejonhuvad kanin har bara några tips? att ge, se till att din kanin är rasren om du vill ha ett vuxet djur med lejonman kvar, många korsar hej vilt och säljer dem sedan på blocket o dylikt som lejonhuvad, korsar man ex vis en dvärgvädur med ett lejon, blir avkomman enkelmanad, det innebär att de har man som ungar men efter första fällningen försvinner manen i de flesta fall, vilket inte är så roligt om man nu vill ha en kanin med lejonman