Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 713 ggr
niby
0

Hej, min kanin gillar inte sitt hö har bara sett den ätit lite grann. Mitt marsvin älskar det men inte kaninen. Vad ska jag göra. Kaninen har inte ätit upp sitt hö på 1 och en halv dag…

[annajohannas]
0

Beror kanske på vad du har för hö. Har den ätit höet förut? Har du köpt nytt hö? Har du luktat på det, så att det inte luktar mögel?

Saaara
2

Hur mycket pellets får kaninen? Ger man för mycket är dom inte så intresserade av höet faktiskt. Så om du minskar pelletsen lite kanske den börjar äta lite mer hö.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

niby
0

Asså det är en unge har haft hon i 1 och en halv dag hon har fått lite pellets men knappats för mycket hon har inte ätit upp 3matskedar sen i morse,, är lite orolig för höet:( ska nog köpa nytt imorn hon dör väll inte tills dess

[annajohannas]
0

Det kan ju vara omställningen också. Lägg in lite hö till henne, och låt henne äta det som hon vill. Hon kanske har fått ett helt annat hö, och är inte van vid varken lukten eller smaken. Fick du inte med hö? Många uppfödare brukar ge med lite hö, för att inte omställningen med foder skall bli för snabb. Det viktigaste är att hennes mage är i gång, och att hon även har fri tillgång med vatten (men det vet du ju), Det kan ju vara så att hon äter på natten, eller när du inte ser.

niby
0

Men hur vet man att magen är igång?

[annajohannas]
1

#5 Du ser om den bajsar.

niby
0

Hon Bajsar mycket:)

[annajohannas]
0

#7 Bra, då får hon i sig mat. Du kanske skall ge henne några dagar till, för äter gör hon. Ge henne lite lugn och ro, så skall du se att det reder sig.

niby
0

Men ska jag kanske köpa samma hö som uppfödaren använde?

niby
0

hon Äter hö men ganska sakta. Inte som mitt marsvin som maler i sej hur mycket hö som hälst:)

[annajohannas]
0

Du får tänka på att hon kommit till ett nytt ställe, och djur kan bete sig olika från olika individer. Så länge som hon äter, bajsar och inte magrar av, eller verkar dålig på något sätt, så låt henne sakta få vänja sig vid dig och sitt nya hem.

niby
0

Nu hardet gått ett tag men hon äter fortfarande jätte lite hö men allt annat äter hon. Hon ser ut att må bra och skuttar rund hela tiden men hon snålar med höet hela tien:/

[Charlie_olivia]
0

Kanske problem med kindtänderna?