WT + brokat?
Nyfiken på om det kan bli vitscheckar eller annat olämpligt i en sådan kombination. Tacksam för svar!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Om kaninen är mantalad wienertecknad exempelvis, så ja.
#1 Wienerteckningen är bara vita tassar, räknas det som mantlat? Och en japantecknad kanin, går den att para med en brokad? Sorry för många frågor, men jag är ruskigt nyfiken på hur allt det här med kaninfärger fungerar.
#3 Enbart vita tassar kan lika gärna vara övermantlat. Kolla vad individens föräldrar är för färger.
Men för att vara på den säkra sidan så skulle jag parat med enfärgat🙂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Ska inte para någon kanin, men tack så jättemycket för alla svar! Ligger man på sjukhus och har suttit på kaninfarg.se hela dagen börjar frågorna komma i takt med kvällningen.
Du kan kolla efter teckningskoderna! :)
WT - Xx
Brokad/mantlad - Kk
Dessa 2 är inte samma anlag och kan därför inte ge en dubbel tecknad kanin av dessa 2. Men en kanin kan vara båda teckningarna samtidigt. En dubbel WT kanin (vit blåögd) kan vara brokad under det vita. Så ska man para brokade med vita (blåögt och/eller vit rödögd) så ska man ha koll så att båda dennes föräldrar är enfärgade, annars hade jag skippat parningen för att undvika dubbel mantlad (kk). :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#7 Tack för förklaringen!
Får jag smita in med en fråga?
hur vet man skillnad mellan wienertecknat och brokigt? Genom föräldrarna vad jag förstått hittills men hur? (tex måste en av föräldrarna vara wiener eller ja ni förstår)
l'm back
En kanin måste inte ha synlig WT för att ge vidare wienertecknat. WT är ett anlag som kan ligga dolt i flera generationer.
Svårt att säga vad skillnaden är då båda anlagen är olika pga deras ärftlighet.
En brokad kräver alltid att minst en av föräldrarna är brokade.
En WT kräver bara en gen för Xx/xx för att komma fram.
ex. Hade en hona förra året vars mamma var vit blåögd och pappan enfärgad av annan färg. Honan i fråga var japantecknad utan synlig wienerteckning. Hon själv bar på wienerteckning med tanke på att anlaget kan ligga dolt. Vilket inte brokning kan.
Hoppas du förstod min förklaring :)
-' Malin Hultman
hmm det gör det inte lättare på den kullen jag råkade ha, den hade både wt och brokat i sig, en av de brokade hade däremot melerade ögon (vilket jag lärde mig dom kan ha om dom har wt i släkten)- Föräldrarna var brokig och japan.
l'm back
Är dem wienertecknade brukar det komma antingen med blått i ögonen eller ex. vitt på öronen.
http://snowflakeskaniner.weebly.com/uploads/5/0/9/1/5091380/637662_orig.png <- En av ungarna jag hade i en kull. :)
-' Malin Hultman