Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 596 ggr
ChillyWilly
0

Första dagen

Vad gjorde ni den dagen då er nya kaninkompis kom hem till er för första gången. Fick den sitta i knät och mysa? Sitta i buren och vänja in sig vid den nya miljön? Eller lät ni den springa fritt och nosa lite?

Vad är egentligen det bästa alternativet? Finns det fler alternativ för att få en så bra start som möjligt med sin nya kaninkompis?

Mysofi
0

Jag gosade litegrann först och sen stoppade jag ner h*n i buren och nästa dag tog jag upp h*n och gosade lite mer och så fick h*n springa omkring litegrann och upptäcka.

typ så har jag gjort med mina senaste kaniner xD

[Niike]
0

Mina kaniner fick vänja sig vid den nya miljön, och så såg jag till att de hade ätit, druckit och vilat innan jag började försöka få lite kontakt med dem:)

lolaisdenied
0

Theo fick stå ut med mitt lilla videofilmande fast han brydde sig inte, åt och var glad. Senare på natten så satt jag och en vän bredvid buren och efter någon minut hoppade Theo nyfiket ut i min väns knä….:)

lill-jarven
0

Släppte in Hubbe i buren, han åt och drack direkt så då fick han komma ut och kika runt i rummet. :)

twinnie
0

Första dygnet tycker jag att man ska låta kaninen vara ifred. Det gjorde jag med min kanin och hon är verkligen överdrivet social ;P

Dagen efter började jag ge henne lite mat/godis ur handen och så vidare. Väntade 3 dagar innan jag bar henne! Det var plågsamt men värt det! För hon var cool lugn när hon fick sitta i mitt knä första gången!

Kaniner är väldigt stressade när de kommer till en ny miljö. Tänk dig att bli fråntagen din mamma och dina syskon och sedan komma till en främling du aldrig träffat? Jag skulle inte vilja bli kramad av en främling!

En kanin kan även få trumsjuka av förändrad miljö, dvs. flytt vid tidig ålder eller helt enkelt flytt till nytt hem!

ChillyWilly
0

Hur gammal bör då en kanin vara då man tar hem den?

twinnie
0

MINST 7 veckor. Verkligen MINST. Men helst 8-9 veckor, eller mer ändå!

ChillyWilly
0

Konstigt att man då låter sälja kaniner på 6 veckor i vissa djuraffärer.

twinnie
0

Japp. Det är också konstigt att de säljer burar med för små mått och att de säljer gnagarblandningar.

ChillyWilly
0

Ja, usch fy och blä!

lolaisdenied
0

Det är väl till och med 5 veckor i vissa har jag för mig.. >_<

HomecomingQueen
0

Jag lät Ninja hoppa runt på sängen ett tag och stoppade ner henne i buren sen, då fick hon bekanta sig med den medan jag satt och beundrade henne och stack in ett finger mellan gallret och sånt. Sen dagarna efter så fick hon komma ut och hoppa lite på rummet, och var från första början extremt nyfiken och är verkligen överallt och ingenstans, jättesprallig ^^
Man får hoppas att hon lugnar ner sen sen så man kan gosa med henne utan att hon hoppar ur ens famn för att hon vill undersöka allt.

malinroth
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Både min kanin jag har nu och min förra kelade jag med lite redan första dagen. Båda åt och drack och var väldigt nyfikna och båda är och var riktigt sociala! vet att många säger att man ska låta de vara helt men jag har kelat lite med dem och inte märkt av att de blev stressade/kände obehag av det. Men det måste man såklart känna av hur kaninen verkar..vissa behöver säkert mer tid.  Ahlberg kom på inkallning två dagar efter att jag hämtat henne och hoppade upp och ner i famnen när jag bad henne. En naturbegåvning. Helt underbar, hon älskade verkligen att vara med överallt, när man städade lägenheten och satt vid datorn och när hon inte var med mig var hon med hunden. Lilo är också en riktigt social liten krabat men inte riktigt på samma sätt som Ahlberg men hon e väldigt mycket för att ligga i famnen och mysa och slickas och har inte alls nåt emot att bli buren. Hon blir ruskigt glad varje gång man kommer fram till buren och springer runt runt runt tills man lyfter upp henne ^^

KvirrZ
0

Jag har väntat till dagen efter, dock kände jag Isaac i 5 veckor innan jag köpte honom och var och hälsade på honom nästan varje dag :)

- Mvh Emma

Mimmiih
0

Jag lät min kanin sitta i buren och vänja sig förta dagen, sedan tog jag upp henne flera korta ggr andra dagen…