Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2661 ggr
Dame
0

Svullen vid öga/mun?

Detta gäller min dvärgvädur, okänd ålder, drygt 2 år kanske. Har adopterat honom och en hona från djurskyddet. Kastrerad. Haft dom ca 1 månad. Dom bodde tidigare i en ladugård och bor nu i ett "vedskjul" och får gå ut i angränsande Hage dagtid. Gott om plats. Äter pellets och hö och får kvistar att gnaga på samt lite grönt, som spenat, sallad, nån morot ibland.

Idag när jag kom för att släppa ut dom satt han och sov, men vaknade till när jag klappade honom och då nös han till några gånger. Efter det betedde han sig som vanligt, pigg och hoppade runt (han är lite lugnare än honan i vanliga fall). Men ser att hans ena öga har "blinkhinnan" framme en liten bit och när jag tittar mer ser jag att han lixom är svullen framåt nosen på samma sida. Serverar lite pellets för att kolla om han vill äta och han äter och tuggar med god aptit. Det ser inte ut att rinna vare sig från öga eller nos.

Ideer om vad det kan vara? Åtgärder? Har inte kollat hans tänder, hade tänkt de skulle få bo in sig och bli mer tillgivna (har dom verkligen blivit, riktiga goskaniner) innan jag bokade in ett "hälso"besök hos veterinären.

Tack för svar!

Dame
0

Ingen ide?

Han mår bra! Mkt kelen och äter bra, riktigt mumsar på maten. Har inte blivit sämre. Ska boka tid till veckan, men vill ändå höra om nån har ide.

MsSofieG
0

Ring veterinär och kolla vad dom tror. Är nog säkraste kortet :)

Dame
1

Det är garanterat säkraste kortet, men nu har jag pratat med veterinärstationen och har en tid nästa vecka, men jag undrar fortfarande om någon har varit med om något liknande eller har nån ide!

[Flingans]
0

Är det hårt på något ställe på huvet? Typ där det är irriterat/svullet är det lite hårt?

Dame
0

Nej, inte hårt vad jag kan känna. Mjukt. Han blir inte irriterad när jag tar där. Däremot har jag inte lyckats titta i munnen. Men han tuggar som sagt på mkt bra! Han sitter inte heller och drar med tassen. Ser mao helt opåverkad ut. Förutom att ögat ser mindre ut, grumligt kanske, en liten vit blinkhinna är framme i hörnet av ögat.

[Flingans]
0

#5 okej vad bra:)  Symptomen du skrev lät lite som en knöl då bara ena delen av ansiktet är påverkat samt nysningen. Men det är svårt att veta då det finns så många symptomet som kan stämma in på beskrivningen. Men tror inte att det är det för det låter mer som en infektion. men tror inte det är något allvarligt:)

Dame
0

Idag såg jag att pupillen lixom är borta och där ser det ut som nån annan färg. Så svårt att förklara och ögon går ju inte att fota. Men samma bra allmäntillstånd. Och nu är det snart tisdag så veterinären får titta på det. 

Blir väl trauma för stackars kaninen bara att åka till veterinären, men vi får hoppas hon har en förklaring och inte föreslår massa åtgärder. Att söva en kanin känns inte speciellt optimalt och jag kommer inte att åka 10 mil till djursjukhuset heller. Borde vara en större plåga än att han får må bra hemma i buren så länge det går. 

Kaniner är väl känsliga djur och är det allvarligt då är det verkligen allvarligtoch dom visar det? Är kattmänniska eg och dom kan ju verkligen dölja sina sjukdomar väl.

Tack för input!

[Flingans]
0

#7 kaniner försöker dölja när de är sjuka. Men när det väl har gått långt så är det allvarligt oftast och då brukar de vara mer hängiga och gömmer sig och är mindre aktiva.

Dame
0

Åter från veterinären…och inte mkt klokare. 

Inga ytliga tecken på nån böld. Men det är gul där pupillen skulle vara. Som att det finns var inne i ögat. 

Men han reagerar inte öht när man grejar där. Hon såg en skada på hornhinnan, men det är svårt att säga hur gammal den är. Detta kan han teoretiskt fått för länge sen men att det "gottat" till sig. 

Ska behandla med ögonsalva, om det ev kan ge lite effekt. Annars får tiden ha sin gång, kroppen kan själv ta hand om det (blind kommer han ju att vara) eller så kommer ögat börja växa och då får man ta ställning till om ögat skall tas bort, eller avliva kaninen:-(

Men hon tyckte han var jättefin för övrigt, tänderna var jättefina och hon kommenterade vilken blank och fin päls. 

Efter detta jobbiga äventyr sitter han och kompisen och tuggar på en äppelgren, lite lyx i vardagen.

[Flingans]
0

#9 eftersom han inte verkar störas av att ögat inte kanske fungerar som det ska så tror jag inte att han kommer påverkas av att vara blind på det ena. Tror han kan få ett fullt lyckligt kaninliv med eller utan sitt ena öga. Men håller tummarna för han :)

Dame
0

Ja, det är jag säker på att han får. Troligen har han ju inte sett på ett tag ändå. 

Tack för tumhållningen. Även om han bara bott här dryga månaden har vi blivit väldigt fäst vid honom.