Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 694 ggr
jenny_888
0

Magrande kanin?

Hej!

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta! Jag är inte helt hundra, men jag tror att min dvärgvädur på ca 6 månader har blivit magrare… Hon äter normalt, dricker normalt, har ingen diarré. Jag hörde någonstans att det kan ha med pälsbyte att göra? 

Som sagt är jag inte helt hundra, men känner hennes ryggrad stundvis och höftben… Tror inte jag gjort det innan…

Så orolig! Hennes syster dog för 3 månader sedan efter att ha bilvit magrare och magrare… Jag var hos veterinären som sa att hon skulle ha mer pellets, men en dag låg hon bara i buren, krampade och skrek :,(

Bör jag vara orolig?? Eller är allt lugnt med tanke på att hon är som vanligt? Hjälp!

[Charlie_olivia]
0

Hon kanske har mask? Masken syns ofta inte i avföringen.

jenny_888
0

Hon är avmaskad för ca 3 månader sedan….  Kan hon fått det ändå?

dermot
1

Cocciodos? Tog veterinären prover?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

jenny_888
0

Nej, det gjorde de inte! Jag har tänkt att det kanske var det hennes syster dog av, men har sanerat ur buren efter det… Kan det vara kvar ändå? Att båda hade de från början?

Saaara
0

Det kan bero på fällningen. Har själv en kanin som fäller som en gris och blivit jätte tun.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

jenny_888
0

Hihi som en gris :) Jag hoppas det är därför!

dermot
1

#4 Om det är cocciodos så krävs det medicin, då det är en parasit i tarmen. Jag hade åkt in och bett de ta prover. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zabbio
0

Coccidios behöver hon medecineras mot, och vanliga desinfektionsmedel tar inte cocci. Buren behöver saneras med ammoniak eller kaustiksoda+hett vatten eller brännas (parasiten och äggen dör  vid 60°C) Den kan överleva uppemot 2 år i marken.

Det kan även vara problem med annat. Men för att få cocci bekräftat får du skicka avföringsprov till SVA.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.