(S) Kastrerad hane
Dragon har inte så mycket att göra här, så om rätt hem finns för honom kan han få flytta.
Han är Svensk Pälskanin, kastrerad (så jag skriver inte genbanksintyg på honom) och har gått som sällskap till Rams, min ena hane. Det enda problemet är egentligen att Rams revirmarkerar något enormt pga sitt sällskap och det känns inte riktigt rätt att de bägge ska gå i en dyngsur bur hela tiden. Jag vet inte hur han lyckas, men trots att jag städar och fyller på halm i buren varje dag är den alltid blöt och äcklig på kvällen - hela buren på dryga 2.5kvm. Annars kommer de ganska bra överens så det känns lite taskigt att skilja på dem, men det är ju bara en fråga om tid innan nån av dem blir sjuk i den hygienen. Flyttade Dragon för några dagar sedan och sedan dess har buren varit torr förutom i toa-hörnan.
Just nu bor Dragon med en hona, hon är däremot ganska bossig och grinig. Det funkar, de slåss inte eller så och ofta ligger de tillsammans och putsar varandra, men så får han sig ett tjuvnyp emellanåt utan uppenbar anledning. Dessutom bor Spira egentligen med en annan hona normalt sett så detta är inte en permanent lösning. Hans mamma, moster och syster är bara taskiga mot honom, de har begränsad plats redan. Jag kan förvisso hålla honom bland ungdjuren men om det finns någon som är intresserad och vill ge honom mer kärlek och uppmärksamhet så är det en bättre lösning för honom.
Han är inte jättemycket hanterad och har nästan blivit lite skyggare på sistone, men han kommer fram när jag fodrar och brukar tillåta en klapp eller två innan han skuttar iväg en bit. Han är rätt nyfiken av sig och vill nog egentligen vara med mer, däremot kan han tycka att det är jobbigt och sprattla om man håller honom för länge. Senast jag klippte klor osv var det inga problem.
Jag skulle önska att han kom till någon som vill ha honom lös inne eller i bur+hage ute, gärna tillsammans med en hona. Eller en kastrerad hane möjligtvis, Dragon verkar inte söka bråk på nåt sätt så det skulle kunna gå. Han ska inte bo i en traditionell ute/inne bur utan permanent Hage, jag vill att ytan ska vara minst 2m inklusive eventuella extra våningar/hagar.
Han föddes i våras, vuxenvikt ska vara runt 3.5kg fast han är ganska liten för sin ålder, har inte vägt honom. Kan tänka mig att han lägger på sig lite till. Han är svart med ganska mycket stickling och kan nog bli rätt så tam om någon ger honom lite mer uppmärksamhet. Han har haft sele på sig, därmed inte sagt att han är sel- eller hopp-tränad.
Han finns i NV Skåne, tänker mig runt 300kr för honom.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Synd att han behövde så stor yta, Skulle passat jättebra med min hona när hon lugnat ner sig lite. Har inte möjlighet att bygga så snabbt heller :(
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Hur bor din hona nu då? :)
Klart att saken går att diskutera - är det tillfälligt osv så är det ju en sak. Det jag vill undvika är att han kommer till nån som planerar att allt ska gå bra och de ska vara lösa i hela huset dygnet runt osv, och sen blir det inte som tänkt och han hamnar i en liten låg bur 23 timmar om dan iaf :) Då kan han åtminstone få ha lite yta de 23 timmarna. Det är ju sällan man planerar att skaffa ett djur som ska bo i bur alltid.
Han bor förresten i ett o-uppvärmt stall just nu. Har man ett lite kyligare rum kanske det än så länge går att vänja honom successivt vid inomhustemperatur, då det bara varit under nollan i stallet några nätter hittils.
Min hona bor i vanlig innebur för tillfället men hon är mycket ensam då jag har andra kaniner i lite större bur. Men kanske kan bygga ihop en bur av kompostgaller som är lite större!?
Har ett utestall som kaninerna bor i, Där är det inte uppvärmt eller så :)
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Kompostgaller är smart :) Jag har använt det till en del burbyggen. Finns det risk för iller eller mink (eller stora råttor) skulle jag nog sätta kompostgallerna 2 stycken ihop så att det blev mindre springor (alternativt sätta putsnät på), och förståss tak osv. Men om du känner att du kan bygga ihop en säker bur med kompostgaller där du vågar släppa kaninerna så är det inte mig emot :)
Vart någonstans bor du? Du får gärna skicka PM om du är intresserad av Dragon, så kan vi diskutera bur och kompislösningen lite närmre. Jag är mån om att han ska få det bra så jag vill ju veta lite om dig ;) Och skulle det visa sig att det är svårt med bur eller nåt annat så är det ju inte mer med det :)
PM:ar dig så kan vi prata mer!
Han är fortfarande till salu :)