Hur mycket mat?
Jag har precis bytt foder till Selectiv (stavfel:P) och det ska vara snålt att ge, men som jag och min mamma tolkar det ska det vi ge ungefär 2 dl till två kaniner, hur mycket tycker ni man ska ge?
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
Hur stora kaniner och hur gamla?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Ena är över ett år, den andra 8 månader. Glömde visst att skriva att det är dvv jag pratar om🤪
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
Jag tycker det låter mycket. Jag skulle max ge 1/2 dl per kanin men oftast räcker ca 1 matsked till en innekanin. Nu vet jag ju inte om dina bor inne eller ute så jag skulle börja med 0,5 dl till en utekanin och 1 matsked till en innekanin och sen justera om de faller ur/lägger på sig.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Får de en dl var nu så skulle jag långsamt dra ned, annars kommer de garanterat falla ur, i övrigt håller jag med sfut.
Jag ger ca 1 dl till två kaniner, nästan 1½ på vintern när det är riktigt kallt. De bor ute. Dock inte samma foder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1 dl per dvv låter lite mycket.. skulle ge lite mindre
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Ger mina dvv ca 0,5 dl RR vardera. Tycker de håller fint hull på det.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Selective är ganska lättviktigt jämfört med hårdpressad pellets som väger oftast 2-3 ggr mer av samma mängd. Så 3/4 av en dl dygn kan du pröva på om de dvs rör på sig ofta. Annars snåla.
Mina dvv får 1/2 dl under sommarhalvåret & 1dl under vinterhalvåret. Digivande/dräktiga honor får ca 1 och 1/2 dl. Kraam
Tack! Jag glömde visst att skriva dom bor ute och får komma ut i hagen nästan varje dag (inte när det är snöstorm te.x🤪).
― Bilbo Baggins