Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2429 ggr
niby
0

Byta fodret

Hej jag får min kanin imorn. Men jag vill inte ha samma foder som kanin ungen har fått av uppfödaren hur ska man göra om man vill gå över från ett foder till ett annat?

[neptunens]
3

Uppfödaren förklarar säkert det för dig imorgon.

Fridaaaa
4

Du får ha det till en början och sedan vänja kaninen långsamt vid ett annat foder 🙂 (blanda ut det mer och mer)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saaara
1

Blanda ut fodret med det nuvarande. Är det en vuxen kanin är det ingen större fara med nytt foder. Många som åkt hem med fel kaniner på utställningar som klarat sej fint på bara det nya fodret. Kaninungar kan vara lite känsligare dock.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

niby
0

Putt . Jag försöker byta men han äter det inte. Jag ska byta till cuni complet om jag ger han en bit tar han den och slänger iväg med munnen. Nån som har några super bra tips? på hur man byter foder

moomiis2
0

Blanda i det i det andra fodret så att det bara lite då, dock så vet jag inte nå bättre tips? då det funkat för mina..

[Flingans]
2

När jag skulle byta foder var inte min kanin heller jätte glad över det nya. 

Jag började med att blanda det gamla fodret med det nya ex: brukar man ge 1dl pellets så ger man: 0,8dl av det gamla och 0,2dl av det nya (blanda så de inte ligger i olika lager i matskålen), Sen ökar man lite för varje dag. Övergången till det nya tog mig 2veckor för jag ville vänja sakta. 

ex: Om ger 1dl pellets varjde dag, övergång för 2 veckor.      

Måndag: 0,8dl gamla & 0,2dl av den nya.

Tisdag: 0,8dl gamla & 0,2dl av nya.

Onsdag: 0,8dl gamla &0,2dl nya.

Torsdag:0,7dl gamla & 0,3dl nya.

Fredag: 0,7dl gamla & 0,3dl nya.

Lördag: 0,6dl gamla & 0,4dl nya.

Söndag: 0,5dl gamla & 0,5dl nya.

Måndag: 0,5dl gamla & 0,5dl nya.

Tisdag: 0,5dl gamla & 0,5dl nya.

Onsdag: 0,4dl gamla & 0,6dl nya.

torsdag: 0,3dl gamla & 0,7dl nya.

Fredag: 0,2dl gamla & 0,8dl nya.

Lördag: 0,2dl gamla & 0,8dl nya

Söndag: 1dl nya pellets.

niby
0

Ska man vänta tills hon äter upp det andra fodret innan man fyller på med nytt vanligt foder och det man ska byta till? Hon lämnar alltid det andra fodret som jag ska byta till? Om man väntar kommer hon väll ta lite?

[Flingans]
1

#7 du ska vänta tills hon ätit upp det andra fodret med:)

farvendal
0

Ge inte  nytt förrän hon ätit upp helt enkelt! :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se