Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 1278 ggr
[steffie00]
0

Intressekoll - dvv/lejonhuvad

Nu har jag och min familj tänkt ta en kull mellan våra två kaniner Freja och Mini Hopp. Vi har redan några som vill ha, men jag tänkte att det kanske är någon här på iFokus som letar/är intresserad. 

Kaninerna kommer paras i början i Mars 2014. Alltså beräknas ungarna att komma i april. Leverans klara i Juni. 

Jag vill ha lite idéer och tips?. Vad ska man tänka på? Min mamma är duktig och kan mycket om kaniner, min mamma gjort det många gånger, så vi vet vad detta innebär. Men det blir första kullen för mig. Har inte tagit någon kull innan, då det inte lyckades …

Det är bara skicka PM om det är något ni undrar eller om ni blir intresserad av någon unge. Fler bilder kommer om så vill. :)

Ungarna finns i Växjö, Kronobergs län, men transport brukar gå att lösa annars. 

Freja:

Kön: Hona

Född: 5 Juni 2013

Ras: Renrasig dvärgvädur

Päls/teckning: isabella

Hoppning: Har inte börjat än. Men hon kan hoppa lite.

Övrigt: Väldigt lugn och pussas mycket! Nyfiken är hon också. Gå promenader gillar hon.

Mini-Hopp:

Kön: Hane

Född: 24 april 2013

Ras: Dvärgvädur/lejonhuvad

Päls/teckning: Lejonman, japan-tecknad

Hoppning: 

Höjd: 34cm 

Bredd: 38cm 

Rak: Lätt för han! 

Krokig: ej startad

Övrigt: Mini-Hopp är en VÄLDIGT kelig och social kanin med stort hoppintresse! väldigt framåt.

[steffie00]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är mamma Freja. ❤️

[steffie00]
1

Och här är pappa Mini-Hopp.❤️

[steffie00]
0

Syftet är att få fram fina hopp- och kel kaniner. Kommer alltså hopp-träna ungarna.

[steffie00]
0

Putt!

[steffie00]
0

Ska ta en till bild på Mini Hopp. Den var inte så fin.. :)

Alvsas
0

Tror du att det blir mycket fluff på ungarna?

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

[steffie00]
0

6# Inte så mycket tror jag inte, men kan förekomma. :)

[steffie00]
0

Här är en bättre bild på Mini Hopp! :)

[steffie00]
0

Mini Hopp första dagen hos oss! ❤️

pernillaoscarsson
0

Åh!! Blir det japantecknade ungar så är jag intresserad.

[steffie00]
0

Freja! ❤️

Moppie
0

Naw naww, Är intresserad! 😍

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

RebeccaG
3

Ett litet tips: Vill du sälja ungarna som hopp-ungar, se till att ha klassat upp föräldrarna till minst medelsvår(dem e ju ganska unga), annars är det enligt mig fel att sälja dem som "hoppkaniner" sedan. Att en kanin är duktig hemma visar ingenting om kaninens förmåga att faktiskt hopptävla. Jag har en hona vars personliga rekord i höjd är 70cm, men jag skulle aldrig tänka mig att sälja hennes ungar till hoppning, då varken hon eller hanen klassat upp sig tillräckligt. Och köper man en kanin till hoppning förväntar man sig att den ska prestera på banan och ta pinnar. Därav väntar många hoppare med en honas första kull tills hon är 1,5-2 år gammal, så hon hunnit klassa upp sig. Och då paras honan med en uppklassad hane.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[neptunens]
3

Att sälja kaninungar till hoppning efter föräldrar som inte ens är msv är som att sälja kaninungar till utställning och Avel efter föräldrar utan härstamning. Inge vidare alltså.

[steffie00]
0

#10 och #12 : Så kul! Blir säkert några japaner bland småttingarna! :) Kommer mer om kullen när den fötts, och när jag släpper ihop Mini Hopp och Freja för PARNING m.m. Ni får gärna höra av er då om det fortfarande finns intresse! 😃

#13 och #14 : Ska fortsätta med att hoppa, och försöka klassa! Tävlar tyvärr inte i någon klubb, (kanske kan bli något frammåt våren?), men jag bygger upp banor i trädgården, och jag och några kompisar brukar tävla ibland med våra kaniner i hoppning. Letar ju hinder, men ska så småning om bygga ett stort hinder nu för Mini Hopp då han älskar och verkligen kämpar för att bli duktigare på hoppningen! Freja är inte lika aktiv på banorna, tyvärr, men ska försöka så det blir några uppklassningar på henne med. :) Har ganska mycket tid att lägga ner på dom nu, så det blir en och annan hoppträning. 👍 

Och sen glömde jag skriva också på personlighetena: båda fullkomligt älskar att bli ompysslade och bli klappade! ❤️

[steffie00]
0

Annars säljer jag väll dom inte som "framavlade för hoppning", då..?

Eftersom att det är lite nytt det här med aveln för mig, så ska jag nog inte lova för mycket förrän jag kan lite mer. Ska ta reda på lite mer också om just "hopp-avel". :)

RebeccaG
3

TS, jag trot du missade vad jag & #14 försökte påpeka. Man säljer inte ungar "framavlade för hoppning" utan att föräldrarna är uppklassade, vilket dina kaniner inte är. Att dem hoppar hemma bevisar ingenting, tyvärr. Säljer du dem som kel- och Hoppkaniner, säger du som säljare att dem är avlade för att hopptävla, vilket dessa ungar inte är. Bara för att mamman & pappan gillar att hoppträna hemma ger det ingen "garanti" för att ungarna kommer att prestera på tävlingar, vilket poängen med att hopptävla är. När jag köper in en kanin för hoppning så räknar jag med: - Den ska ha viljan & linjerna för hoppning. - Den kommer komma ur lätten relativt snabbt, den ska inte behöva starta mini. Såvitt jag vet så har ingen av föräldrarna klassade hoppare bakom sig, så att föräldrarna gillar att hoppa gör det inte till något som kan ärvas ned till ungarna. Och om föräldrarna fortfarande hoppar lätt(hur det nu funkar när du inte e med i någon klubb?) så säger det ingenting ifall dem ens har kapacitet att nå högre. Vilken kanin som helst kan tävla lätt(i min mening), framavlad till hoppning eller ej. Att hoppa hemma & åka iväg och tävla är två VÄLDIGT olika saker, så att hoppa hemma ska inte jämföras med att hoppa på tävling.

| Youtube

Moppie
1

#17 ALLA kaniner kan hoppa, Även om dom inte har högt placerade föräldrar kan dom hoppa lika bra som en som har elitföräldrar. Det beror bara på kaninen, Om den gillar att röra på sig och hoppa. En kanin som är framavlad frö hoppning kanske inte ens klarar ett hinder på 20 cm. 

Vill inte starta en större disskution nu men vill TS kalla dom för en Hopp-Kelkull tycker jag att vi ska respektera detta!

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

[neptunens]
5

#18, Hahaha. Knappast bruden.

RebeccaG
3

#19 Word Har kaninen linjerna bakom sig så är risken väääääääääldigt liten att den inte kommer att röra sig på banorna :P

| Youtube

Moppie
1

#19 Varför var det så roligt?

#20 Ja, självklart!

Gav min åsikt och tror inte att man vill bli utskrattad då, Lämnar tråden!

HonHonDenDära
0

Det lär inte komma några lejonhuvade, de krävs väl 2?

Dock kan man inte sälja dem som hopp kaniner utan säg att dem ev har en bra förmåga för o gå bra på banan.

Lycka till

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

[steffie00]
0

#19 Nej, Freja är inte precis något hopp-proffs! 😂(Om det var det du menade..!) 

Haha! Är så trög idag…🤪Okej, då säljer jag dom inte som hoppkaniner! Och jag orkar inte riktigt med en diskussion nu, haha! 🥵Men jag fattar vad ni menar…  🙂

[neptunens]
1

#23, Du förstod vad vi menade, superbra! 🙂

[steffie00]
0

#24 🙂

Rhani
1

#22: Nej. Fick ett lejon efter en korthårig utan (flera generationer synliga) anlag och ett lejon.. :)

Vill inte starta någon vidare diskussion här, men det låter ju onekligen intressant att säga att inte alla kaniner kan hoppa.. visst kan Avel med jakthundar, vallhundar, travhästar, galoppörer osv ge stor chans att ge ungar med lite mer vilja att prestera i dessa grenar och t om (därigenom) ge bättre resultat, men det är långtifrån någon garanti. Både arv och miljö spelar in. Således kan man få fram rena soffpotatisarna efter två kapplöpningshundar och fågelhundar totalt ointresserade av t ex fågel trots föräldrarnas jaktchampionat osv..

Vi som avlat efter en standard i många år vet mycket väl att det är stor skillnad på ett bra avelsdjur och en utställningschampion. Många bra avelsdjur som ger världsvinnande avkommor är inte alltid utställningschampions själva. Många utställningschampions ger dessutom endast mediokra avkommor hur de än matchas…

Alla hoppkaniner har förfäder som någongång börjat som någons keldjur som lärt sig hoppa i trädgården. Förringa inte det faktum. Sedan förstår jag ert resonemang, men det räcker att omformulera sig t ex att föräldrarna har god potential för hoppning men inte har tävlat. Ingen av er har ju sett deras kaniner på den hemmagjorda banan.. de kanske slår era tävlade kaniner i både fart och höjd.. 

En sak till: De flesta som svarar på inlägg gör det för att lära de ovana, men vid flera tillfällen har jag reagerat på att man svarar snorkigt, nedlåtande och ibland t om hånfullt. Det är många gånger unga människor som skriver eller frågar och hur känns det att få ett sådant svar? Har vi inte alla varit unga och oerfarna någon gång? Eller föddes vi fullärda? Kan man inte uppföra sig moget bör man nog inte svara alls, för forum är sociala medier och då krävs det att man uppför sig väl mot varandra.

Evelina!
1

Jag har två dvärgvädurar framavlade för kel och utställning och två hoppkaniner, dvs kaniner med högt klassade föräldrar och man märker VERKLIGEN skillnaden på dessa fyra individer. Ena dvv är TOTALT ointresserad av hoppning medan den andra kan ta sig över några enstaka hinder utan större entusiasm. Min äldre hoppkanin (den andra är bara 3 månader, så har inte gjort då mycket mer än att testa att ha sele på henne) brinner verkligen för hoppningen, hon vet precis vad hon ska göra, hon har fysiken och framförallt - hon tycker att det är KUL! Att sälja kaninungar till hoppning utan att ha välmeriterade föräldrar är klart felaktig marknadsföring enligt mig. Visst, det finns inga garantier för att en kanin efter hoppmeriterade föräldrar blir en elitkanin, däremot är det betydligt högre chans än om man vill försöka få en elitkanin av två kaniner som hoppar lite låga hinder på hemmaplan.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

HonHonDenDära
0

Ok! läste nyss nånstans att man va tvyngen o ha 2 lejon för å få fram detta. intressant o lära sig nåt nytt!

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Rhani
1

#27: Du skriver att två är dvv och två som uppenbarligen inte är det. Dvv är en mer kompakt ras och inte den snabbaste och smidigaste rasen som finns och den är framavlad att vara lugn till sättet. Inte mitt förstaval till hoppning direkt. (Har nämligen hoppat mina kaniner som ung. Inte så att ni skulle räknat det som "på riktigt", utan just i trädgården, egen bana och tidtagarur. Körde höjdhopp och bana på tid. Det såg ut exakt som era tävlingar och hade jag haft tid att tävla hade de haft en god chans, trots att de inte var "hopp-linjer" och tränade i trädgården. (-vart tränar ni..?) )Trots det finns det dvv som hoppar snabbt och högt. De kan tycka att det är precis lika kul fast de har annat tempo. Det gjorde min dvv tjej. Visst kan dina andras "hopp-linjer" bidra till deras större iver och rörlighet och det kan även rätt och slätt bero på att de har piggare raser/blandraser bakom sig, - smidigt byggda, ofta med uppåt öron och mer aktivt sätt. Eller både och. Sedan kan ägarens skilda förväntningar ha viss betydelse..

Vad gäller annonsen så har jag redan sagt att den kan omformuleras, men läser du noga står det att den ena kan hoppa lite och den andra har stort hoppintresse. Att de vill föda upp kel- och hoppkaniner. Det står inte att de tävlats och är således ingen felaktig marknadsföring öht. De är helt ärliga. Det är vettigt att ha ett mål med parningen, för det är mer än många har. Det är heller inte lätt att skriva annonser rätt i början och det kan tyckas lite överdrivet att klaga på de nya som försöker göra rätt. Sedan är det ingen som vet huruvida de hoppat högt eller lågt på hemmaplan heller, eller hur? Du behöver inte köpa en av de ungarna då eftersom du inte anser dem dugliga, men andra kan vilja göra det. Det var ju en intressekoll, inte en ointressekoll..

#28: Trodde jag med, men där dök han upp ändå, mitt lilla satintroll, så det behövdes tydligen inte.. :)