Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1014 ggr
[Elwania]
0

Aktivering + burtips

Halloj! Förra helgen hämtade jag två små fluffbollar (3 mån gamla) som nu bor i en bur i mitt garage. De har fått gå omkring i en ganska stor bur i garaget under uppsikt då den ena av dem är ganska slank i formen och lätt skulle kunna smita ut ur kompostgallerburen, genom gallret. Jag skulle behöva tips? på hur jag med buren jag har, kan låta dem gå utan uppsikt i buren i garaget eller hur jag ska kunna ha dem utomhus. Jag undrar om det skulle bli bättre av att ha en minknätsbur utomhus istället? Jag skulle också gärna vilja ha lite aktiveringstips, gärna som går att fixa med saker man har hemma. Tack på förhand

[Elwania]
0

Även intresserad av era åsikter på fodret Rabbit Royal som jag ger mina kaniner just nu,

[Flingans]
0

#1 Ett dåligt foder med mycket smulor i innehållet. En del köper det för priset och inte för innehållet, innehållet är dåligt så.Rabbit royal innehåller endast 14% fibrer (12%protein), vilket är på tok för litet! Ett foder bör ligga på minst 18% fiberhalt! Står på veterinärens hemsida med, http://www.fagelkliniken.se/index.php/kaniner/skoetselrad 

"Halten fibrer ska vara minst 18% och proteinhalten bör inte ligga på mer än 14-16%"

Dessa foder är rekommenderade och brukar finnas bland veterinärers råd på bra foder:  

• Cuni complete med 20%fibrer & 15% protein. 

• Selective med 25%fibrer & 14%protein.

• Burgess excel 19/39%fibrer & 13%protein.

• Oxbow-adult 25-29%fibrer & 14%protein.

• Fibafirst 30% & 14%protein.

Dessa pellets är bra. Jag använder burgess excel men har tidigare provat oxbow och Cuni complete. Foder som inte håller dessa värden är lika dåligt som gnagarblandningar/godis. Kan tillägga att jag har med testat rabbit royal då jag inte var påläst om foder och det är stor skillnad på foder kvalitet.

Cilia.Teddytöserna
2

#1 Jag blandar edel och rr, och jo visst det är smuligt men kaninerna älskar det. Edeln tillsammans med RR är en bra blandning enligt mig och många fler.

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

[neptunens]
9

Jag ger Edel och RR precis som #3. Vill inte ge RR rent till småkidzen då det är lite klent (och jäkligt dyrt här, haha)

Man behöver inte få panik att det bara innehåller 14% fibrer då all pellets är ett TILLSKOTT och att det är hö-et som är det viktiga.
Så äter kaninen ordentligt med hö (som alla kaniner ska) så funkar det fint.

[Flingans]
0

#3 & #4  både edel och RR har lågt fiberinnehåll ? Edel på 13,8% (har jag för mig) och Rabbit royal med14%fibrer , vad är det löna att blanda två foder som liknar varandra + har dålig innehåll ? 

Det står klart och tydligt på hemsidor att man ska ge pellets med minst 18% fibrer och protein 14-16%, så varför ignorera fakta.

Moppie
3

#5 Pellets är inget dom måste ha som sagts, Det är bara ett tillskott så varför är det så viktigt när dom inte har det i naturen ens?

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

[Flingans]
0

#6 Vad jag själv tror är för att pellets komplementerar med sina vitamin, protein, fibrer och andra växtliga ingredienser. Om man ska ge pellets ge inte foder som anses vara dåligt. Det handlar faktiskt inte bara om fiberhalten utan med om ingredienserna i fodret. RR och andra låg foder är lika dåliga som gnagarblandningar. Så att påstå man ger ett hälsosamt val till sina kaniner är fel. Antingen ger man bra pellets eller så ger man inget alls.

Våra tamkaniner har inte tillgång till samma kost exakt som kaniner i det vilda därför är valet av kost viktigt för våra.

zezagena
0

Håller med #4 RR älskas av kaninerna o gott luktar det med! men priset.. tur att hö billigare 😉

Cilia.Teddytöserna
0

#8 asså jag köper 15 kg för typ 200 kr 😊 RR Då… men det är ju dyrt på andra ställen än vart jag köper 🤐

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Frosstis
0

Jag ger ingen pellets 😊

skulle också behöva lite aktiveringstips :)

[Flingans]
0

#9 200k-299kr för 15kg pellets är billigt. Jag får 2kg pellets för 89kr :P

Moppie
0

Jag köper pellets för 150:- 15 kg

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

dermot
9

Pelletsen utgör en sån liiiiten del av kaninens kost så 14% fiber är inte alls galet. Och ursäkta Flingans men vad spelar priset för roll egentligen? Du klankar ner på alla som köper ett billigare foder än dig och drar alla över en kam. Vad är det som säger att pellets för 100kr/kg är bättre än pellets där man får 20kg för 200? Jag förstår inte varför man ska betala flera hundra kronor/kg som iprincip bara är Hö i pelletsform? Är det inte bättre att köpa ett bra Hö då? Som sagt, pellets är en sån liten del av kosten att det egentligen inte skulle behövas (med undantag för jättar och långhåriga) om man har ett bra hö och ger varierat med örter och grönt. Men visst, dyrt är ju alltid bäst.. Eller?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Flingans]
0

#13 jag klangar inte ner på någon:O

Evelina!
0

Mina kaniner äter MYCKET hö av det grövre slaget, får RR enbart som komplement och aldrig har pluttarna sett så fina ut som nu. Har man ett gott och grovt hö (som ju bekant innehåller mkt fibrer) ser jag inga som helst problem att ge lite RR som tillskott.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

svartkanin
0

Har också haft RR blandat med ett slaktfoder Rabbfor (25kg för 299:-). Mina kaniner dissade RR men käkade pelletsen så struntade i att fortsätta köpa dyrmaten ;) Somsagt så är ett bra hö viktigast och RR är inte alls så dålig som en vanlig gnagarblandning är. Troligvis kommer dina kaniner att växa till sig till sommaren så dom inte ryms att smita ut ur kompostgallret, fast det beror på Vilken ras? du har på kaninen haha. Mitt tips? är att du använder dig av minknät klipper ut 4 väggar och monterar ihop delarna med träreglar. Som golv och tak fungerar kompostgaller. Hoppas du förstod min beskrivning :) Som aktivering kan jag rekommendera tunnlar från Ö&B eller IKEA. Dom är ganska billiga och håller bättre än tunnlar från djuraffärer. Lägg in ett litet hus som dom kan gömma sig i eller hoppa upp på. Stora grenar med blad och ätbara bär på är alltid uppskattat. Vissa kaniner gillar en större boll. Låt fantasin flöda :D

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[Flingans]
0

Aktiverings tips? kan vara låda från ikea, som man bygger i flera våningar som såhär: http://kanin.ifokus.se/discussions/52a232a1ce12c447bc00184a-byggt-till-kaninerna?4d712496b9cb462141046e79-1

Sen hade/har rusta erbjudande på en 120cm tunnel nu 69:- (ordp 99:-) 

Dekorativa TORKA bollar från ikea kan bli boll leksaker, billigt och bra. Man får 8stycken bollar för 59kr.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50153458/

[Elwania]
0

Tack så mycket för alla svar, borde jag köpa ett nytt foder att blanda ut med eller byta till ett annat? Det verkar inte ha fått kaninerna att må dåligt hitills :S