Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1263 ggr
[OliviaT]
0

Dvärgteddy

Hej!

Jag är långt ifrån en expert på  kaniner, jag hade en ute kanin när jag var yngre men vill nu ha en kanin inne. Jag har endel frågetecken som jag vill ha svar på.

Jag är ute efter en "dvärgteddy", är det en specifik ras eller finns dvärgteddy som vädur?

Ska man skaffa 1 eller 2 kaniner?

2 kaniner = mer jobb och större bur

Jag har ganska dåliga erfarenheter från min tidigare kanin och vill inte

uppleva det igen.

Finns det några uppfödare i västra Götaland som har ovannämnda ras?

Kom gärna med andra tips? för att skaffa innekanin mm.

tilde&twix
0

2 kaniner = lika stor bur som förut. Alltid bra med en kompis, eller i alla fall i dom flesta fallen. Visst blir det mer att städa men det kanske kan väga upp i andra fall.

Ja, det finns teddyvädur. Även lejonhuvad dvärgvädur kan likna teddyvädurarna i vissa fall.

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

HonHonDenDära
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köp 1 kanin till o börja med, från en bra uppfödare. Va noga med bettfels linjer. Så att du inte får en sjuk kanin.

Ska du ha 2 kaniner, så ha en bur på 150*70*60. 2 hus, tunnlar m.m Det blir mer o göra, men är ju mysigt.

Med teddy måste du vara beredd på pälsvård. Dem kräver en del. men otroligt mysiga!

Jag har 3 st själv och väntar nu en kull på ena honan.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

[OliviaT]
0

Kommer nog börja med en.

Hur får man en kanin att bli rumsren?

Vad ska jag som ganska ny tänka på när jag "väljer" uppfödare

och kanin förutom det här med bettfel.

Jag är väldigt noga med kaninens psyke.

Vaccineras kaniner så som ex katter görs? :)

HonHonDenDära
0

Efter som du har 1 kanin kan du lätt göra det, oavsett var du bor. Annars kan de bli rätt dyrt. Jag kommer å vacc mina i 3 omgångar, berorende på priset. Bor oxå i risk zoonen för det.

Det är olika beroende på kaninen o få dem rumsrena, inte alla de funkar på. Ställ toan där kaninen gör sitt behov, med ex spån i. Lägg pluttar o allt i toan så att den förstår att de är där den ska göra det. ha nån annan underlag i resten av buren.

Köper du från en seriös uppfödare bör du få en frisk kanin.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.