Bur storlek ?
Vad är minsta godkända måtten för två kaniner på 1,7-2kg enligt lag? Ge gärna exempel på en bur 🙂
Vad anser ni själv är minsta bur måttet för två kaniner runt 1,7-2kg?
0,5 kvm tyvärr är godkänt alltså t.ex 100x50 😕
Jag hade haft minst 1,5-2kvm till två kaniner.
Har själv en 150x60 bur till två innekaniner men hade helt klart velat ha betydligt större till dem, dock lagligt. I minsta laget för min egna del.
De är mycket ute och skuttar i huset på dagarna/kvällarna med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 så 100x50cm för två kaniner runt 1,7-2kg? Nu blev jag chockad🤪 Trodde det gällde för en men två.. nä de trodde jag inte. Det kan väl inte stämma ?
#2 Ja tyvärr är det så. Jo det stämmer. Står på jbv sida:
"minsta yta för grupphållning ärm 0,25 kvm per kanin".
#3 Oj, vad synd! Hoppas ingen har så litet😕
Man undrar hur jordbruksverket kom fram till dessa beslut faktiskt.. liksom vad baserades deras beslut på?
#4 Nej jag hoppas verkligen inte det heller 😕
Jadu inte en aning, även minstamåtten för en kanin är ju på tok för lite så vet inte riktigt vad de grundar allting på 😕
jag trodde jag hade för liten bur och min är 140*60*60
Jag har en bur på 150x70x60 ca till två svv. Tycker att det är i minsta laget, men de får vara ute och springa mycket i lägenheten med.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Det tycker jag är bra med att ha genbank, där är minimåttet 1 kvm (medelstor kanin) (minsta sida tror jag är 60 cm för att ha genbank men jag tycker minst 80 cm, däremot det vi har dvs 1 m är lite långt ibland för en kortis som jag)
För två mindre skulle jag väl minst ha 1½kvm men gärna mer (jag tycker ju 1 kvm/kanin är litet nuförtiden)
l'm back