Gula fötter
Hur gör jag för att undervika och tvätta gula fötter på kaninen, och vad är det som kan "hända" (är det farligt på nåt sätt)? Tack, hittade inget på nätet :/
Alla mina kaniner har gula tassar, antar att det är pga av halmen, och knappast farligt, och jag tror inte något skulle kunna hända pga gulfärgade tassar?
#1 okej, vet du hur man kan få bort gula fötter?
#2 Finns medel som tex: http://www.gnagarboden.se/show-white-paste-100gr-p-109-c-179.aspx
Har också hört att det kan funka med potatismjöl.
Har inte testat något av dessa själv, dock.
Har använt Snow white paste - funkar toppenbra👍
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#4 Det torkar inte ut fötterna va? #3 tror du man ska ha vanligt potatismjöl eller ska man blanda det med vatten?
Finns inget att göra. Skitfarligt för kaninen att ha gula fötter!
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
#3 Lägg på det och borsta bort det efter att tag.
Galltvål lär funka också, finns att köpa på Ica Maxi tex, och är mycket drygt.
#6 skojar du? :p XD
Jag gnuggar mina kaniners tassar med en Svamp? med vatten och pyttelite diskmedel (för att lösa upp fett) sen tvätta av och på med potatismjöl :) Lärde mig det av en som hållt på med utställning i mååånnggaa år ^^
Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur
#8 Ja, självklart är den inte seriös…
Gula tassar kan bero på två/tre saker:
Dålig hygien i buren = sitter i kiss/bajs
Suttit i blött hö/havrehalm
(Kaninen är vit och blir gul av minsta lilla urin)
Det är inte farligt i sig, men beror missfärgningen på att det är en stor mängd avföring i buren så kan det fräta på pälsen under tassarna, och tja, en smutisg ur ger ohyra och annat otrevligt.
Jag hade vit kanin i många år och behövde aldrig tvätta hans tassar inför utställning. Ha rätt halm, håll rent så brukar det lösa sig :)
Visst är gula tassar inte farligt alls men det ser otroligt ohygieniskt ut att kaninen har det… Snö, min vit blåögda hermelin har aldrig haft gula tassar. Jag anser att städningen i buren avgör,inte halmen… Bara man städar dagligen så ska det inte bli gula tassar :)
#12, dock finns det halm som färgar av sig något extremt! När den blir blöt färgas fukten gul, och det är fakta :) Skulle kanien alltså kissa lite på det så blir de fort gula
#8 #10 Haha nej jag var inte seriös. :P Det är ingen som dör av smuts. ;-)
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
#12 Nu är det ju trots allt så att halm kan färga tassarna gula, det är fakta, och ingen personlig åsikt..
Jag städar buren varje dag, men från och med att jag skaffade halm till kaninerna, fick de gula tassar.
Men de lider knappast av det.
#14 eller halm… 😉