Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1634 ggr
Ellen Thomé
0

Ungdjursförlamning

Jag har hört att fodret Edel inte är bra för kaninungar. Jag använder Edel för nötdjur till mina kaniner och det jag hört är att de kan framkalla ungdjursförlamning hos unga kaniner, är det någon som vet om det stämmer? Finns det något bra alternativt  annat foder?

[neptunens]
0

Jag har använt edel (iförsig för kanin och marsvin) i alla år och inte haft en enda unge som dött under uppväxten eller fått ungdjursförlamning.

Vart har du läst detta? Källa? Vore intressant att få läsa själv 🙂

[annajohannas]
0

Det beror ju på vad du har för kaniner. Om du har lantraskaniner, så kan du ge dem rabbfor, och som säljs på granngården. I annat fall kan du ju ge dem vanlig havre, frukt och grönt. Mina kaninungar av lantras har fri tillgång till havrekross, när de växer, och de har aldrig varit feta eller några andra problem.

dermot
4

Hur mycket selen är där i edel? #2 Man kan använda Rabbfor till vilken kanin som helst, det beror på vilket Hö man har.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[annajohannas]
0

#3 Vad jag har hört, så skall man inte ge detta till dvärgkaniner mm. Men nu håller man på att ta fram rabbor, för just dessa raser.

dermot
1

#4 Varför inte? Det har bättre innehåll än många andra kaninpellets och mina har aldrig blivit feta av det, varken invändigt eller utvändigt. Man behöver inte ge alls mycket, bara någon matsked per kanin beroende på storlek.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[annajohannas]
1

#5 Just rabbor ger många uppfödare till slaktkaniner. Och det är inte gjort för vanliga sällskapskaniner. Därför håller de på att framställa detta foder för sällskapskaniner.

dermot
2

#6 Jag vet att det är gjort till slaktkaniner, men det spelar ingen roll, kaninen kommer inte växa/bli fet så länge man inte slänger in flera dl till den. Som sagt, höet är a och o. Pelletsen är knappt nödvändig om man har ett bra Hö. Vad är det de kommer ändra?

// Anka

[annajohannas]
1

#7 Även om man har bra hö, ger man slaktkaninerna av detta, för det är gjort egentligen just för den gruppen, med mineraler mm. En dvärgkanin har ju inte samma mineralbehov mm, som just slaktkaniner. Det skall ändra så att även de andra kaninernas näringsbehov blir rätt.

jossan84
0

Jag vet inte hur innehållsförteckningen ser ut på Edel, men selenbrist är en vanlig orsak till ungdjurförlamning. Det är vanligare på vissa ställen i Sverige eftersom jorden är fattigare på selen på vissa ställen.

Ellen Thomé
0

Jag vet tyvärr inte heller hur innehållsförteckningen ser ut då vi har slängt påsen (vi har fodret i hink/tunna).

AkaiTsuki
2

Jag vet att Edel hade fått in någon smitta i februari, så alla som köpt det 1 månad innan skulle kassera det. Det kan ha med den att göra, fast om de inte fick informationen om att kassera fodret så är det inte så lätt 

Har använt edel, har inte haft några problem med det fodret 🙂

Angående rabbfor så beror det helt på kanin och hö. Det är som att vissa människor kan äta pizza varje dag utan att gå upp ett kilo medan andra går upp jättelätt. Det beror alltså på kaninens ämnesomsättning, alltså har det inget med att de är dvärgkaniner eller slaktkaniner. 

Problemet med rabbfor och dvärgkaniner att de ger för mycket pellets.

//Joanna

[annajohannas]
0

#11.Konstigt att vi fick denna information på en kurs om uppfödning för slaktkaniner.

Varför gör de då annan rabbfor, som skall passa till dvärgkanin mm?

dermot
0

Vem är det som ska ändra och var står den informationen?

// Anka

AkaiTsuki
0

#12 Jag har också varit på en sån föreläsning på kaninriksutställningen. Men bara för att de säger att det är så betyder inte att det är så hos alla kaniner.  Men man ska inte alltid se saker svart på vitt! 

Det har med ämnesomsättningen att göra. Den varierar, fastna inte på att de är dvärgkaniner och slaktkaniner. De är kaniner båda, vissa behöver mer än andra och andra behöver mindre än vissa.

Alltså; Det är inte rabbfor som är problemet hos dvärgkaniner utan mängden de får.

//Joanna

[Flingans]
1

Köp rätt foder till era sällskaps kaniner som är hälsosamt och inte för att det är billigt ! Punkt slut:) det är hälsan vi pratar om för ens kaniner:) ser att man jämför med ämnesomsättning:P så jag själv har jätte hög ämnesomsättningen och går inte upp… så jag kan äta pizza och fett mat varje dag utan att gå upp iprincip, men bara för att det inte syns på mig betyder det inte att maten påverkar mig. Äter jag fet mat länge mår jag dåligt för den är så näringsfattig och insidan påverkas ju som bara den av näringsfattig mat. Jag behöver bara äta mer mängd av den nyttiga. så att ha ämnesomsättningen som ett argument håller inte. Har kaninen högre ämnesomsättning ska kaninen få mer mängd av maten och inte sämre foder. Invändig fetma syns ej måste tillägga det. Fettet sätter sig på organen. Orka ej läsa allas inlägg men hoppas jag ej är utanför ämnet :P

[annajohannas]
0

Rabbfor innehåller mycket proteiner, och detta behöver oftast slaktkaniner. Även de på granngården säger att detta foder inte skall ges till vanliga sällskapskaniner. Det är företaget själva som lanserat att detta foder kommer att komma.