Frigående kaniner?
Hej!
Jag funderar på att låta mina kaniner gå fritt i mitt rum, men mina föräldrar vill inte det. Har ni några bar tips? på hur man kan kaninsäkra sitt rum, och kanske inredningstips? Och för/nackdelar med att ha kaniner frigående inomhus? Ytterst tacksam för svar!
Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!
Jag har kaninerna lösa när jag är hemma. Ibland hittar de på bus som kan bli lite farliga för lixom… dem själva så därför vill jag vara hemma när de är lösa :) Annars sitter de på 2 kvm, så det är ju inte minilitet det heller.
Jag har hägnat in skrivbordet i kompostgaller så att jag inte behöver täcka in alla sladdarna, och så att de inte kommer upp på skrivbordet där det finns så himla mycket stök xD
De sladdar som är i rummet är täckta i sladdskydd.
Har mattor och pallar överallt så de kan springa och hoppa upp på saker. Sen har jag tunnlar och annat skoj.
Man får ett helt annat band till kaninerna :) De blir som katter!
Det är så sött när de lägger sig o vilar här o där i rummet :)
En annan fördel är att man lär känna dem SÅ himla bra, man märker varje liten grej som förändras. Har räddat min tös på det sättet 2 gånger, en gång höll hon nog på att få massa gaser i magen och andra höll hon på att få en infektion i näshålan. Bara så minismå tecken, och på nässaken kom tecknen bara när hon vilade.
Hela min lägenhet är kaninsäkrad, så de kan vara lösa jämt. När jag går hemifrån stänger jag dörren till vardagsrummet, men de har fortfarande sovrum, hall och kök att röra sig i.
Att tänka på vid kaninsäkring av rum:
1. kabelkanaler till alla kablar. Finns bra böjliga rör på Ikea. Fäst med buntband. (Dessa måste kollas då och då, för de kan ibland gnaga igenom)
2. dörrar till alla bokhyllor. Man får räkna med ett och annat bitmärke, men jag är mer rädd om sakerna innanför. :)
3. Tejpa in alla mattfransar. De är goda (tydligen) att tugga på om man är kanin.
4. Krokar att hänga upp saker på. Råkar man lämna t ex kläder på golvet eller på något annat ställe de kommer åt blir det lätt små hål ibland.
5. Håll städat, snyggt och undanplockat. När man har stökigt är det lättare för kaninerna att komma åt saker. Har man mycket saker framme är det lätt att de faller ner/välter och kaninerna gör sig illa. (Bra argument till föräldrarna ;))
En nackdel är att de ibland biter på dörrkarmar och golvlister. Hemma hos mig har det ingen större betydelse. När jag renoverade lägenheten lämnade dessa som de var av just den anledningen. Kommer byta dem när jag ska sälja lägenheten eller om kaninerna helt slutar gnaga. (Några är fortfarande tonåringar, så det kanske ger sig när de kastreras). Tillgång till pinnar att gnaga gör att de gnager mindre på lister.
Min kanin Harry är frigående i hela min lägenhet på 53kvm under alla dygnets timmar.
Tv och tvbänk är instängd bakom kompostgaller, försöker hålla sladdar på så få ställen som möjligt.
Bakom tvn är det en hel drös t.ex eftersom det ligger skyddat bakom gallren.
Annars har jag inte så mycket att säkra, har ju bara en etta så jag har inte så många rum att gömma saker i.
Dator t.ex har jag ingen så den behöver jag ju inte tänka på.
Han har ett eluttag precis vid sin låda, vilket är jättedumt men den har jag täckt med kartong och massa tejp.
(ritat ut en fyrkant lika stor som den på väggen och sen tjepat dit den)
Min sovalkov (som består av en enda stor dubbelsäng) är avgränsad med kompostgaller när jag är borta längre tider då lille Harry tycker att det är superkul att kissa i mattes säng.
Han har inte hittills (sedan i maj) bitit på några möbler och då är ändå de flesta i solit trä.
Samma med mattor, de har hittills fått leva orörda :)
Håller med Emma om att det blir ett helt annat band med djuren.
Älskar att Harry följer med mig in i köket på morgonen när jag ska äta frukost till exempel.
Bästa sällskapet, då kan ingen morgon vara dålig!
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus