Kanintrio
Jag har lite funderingar angående att ha kaniner i trio. En god vän till mig håller just nu på att sätta ihop en 9 veckors hona, med en tonårshona och en kastrerad hane (De 2 sistnämnda har bott tillsammans sen tidigare)
Tonårshonan är tydligen inte så snäll med bebisen så hon behöver lite olika tips? på att "få dem att gilla varandra" (Just nu är den äldre honan rätt dominant, den yngre är bara rädd så de kommer ingen vart)
Så ja, praktiska små knep på att lägga ihop en trio välkomnas! Även allmänna ihopsattningsknep upskattas!
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Man ska väl undvika att sätta ihop ungar med äldre kaniner pga. ungens minskade chanser till att försvara sig?
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Är det så? Hon satte ihop den som är tonåring och hanen när den ungen var 12-13 veckor och det gick bra.
~ Kram Nadja ♥
#2 Honor har lättare att acceptera hanar än honor, Det är inte många honor som fungerar ihop om det inte är syskon eller mammaDotter.
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Vi satte ihop kastrerad hane + kastrerad hona (16 månader) med en unghona (sju månader) och den vuxna honan hade då också lite svårt att acceptera den unga honan. Men med tiden lugnade hon ner sig och efter ett par veckor var det inga problem. Men jag skulle inte lämna dem ensamma tillsammans innan jag var säker på att ingen av dem kommer till skada. Jaga en kortare bit och små "tjuvnyp" är okej men inte slagsmål.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#3 Vet många som har/har haft Hona+Hona som inte var släkt tillsammans. (Inklusive jag själv.) Så trots att du har rätt, det är svårt att sätta ihop honor, men det går.
#4 Tack! :)
~ Kram Nadja ♥
Putt-putt!
Inga fler tips? om ihopsättning? Behöver absolut inte vara enbart erfarenheter om trios. :)
~ Kram Nadja ♥