Kanin iFokus

Kanin

Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 555 ggr
Kiyona
0

Tips&råd - Willbur flyttar in!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

(Varning för en MASSA text så drar kortfattat vad jag hoppas att ni kaninfolk kan ge mig tips?, råd och nyttig information som berör ämnet. Willbur skall flytta in och jag vill vara s förberedd som möjligt. Allt om hur du och din kanin gjorde bästa och sämsta erfarenheterna, bloggar hemsidor och annat med information, övningar m.m för en lyckad flytt! längre ner har jag skrivit upp dem första fågorna som kom upp till ytan och jag har skrivit dem i tjocktext så att dem blir lättare att hitta.)

Jag söker all hjälp jag kan få, tips? och råd inför Willburs flytt in i lägenheten. I början av detta året som ni kanske redan vet sålde jag alla mina kaniner för att behålla min kanin fluff Willbur och ta med honom hem till min lägenhet. Detta gock super och han stor trivs på sin balkong. Dock efter att ha flyttat en del i samband med att min mamma dog samt att han inte längre är en ultra nyfiken tonåring så har han inte riktigt tagit sig an att utforska sin omgivning utanför balkongen. Han håller sig allra helst på sin balkong eller i mitt knä/närhet om vi vistas inne i lägenheten. Vill få fram hans nyfikenhet att utforska! Att göra min lägenhet till vår lägenhet. Vad kan vi göra tillsammans och vad kan jag göra så detta faller mer naturligt?

I samband med att jag skaffade dagis hundar har miljön inne i lägenheten blivit för otrygg att utforska på egen hand. Försöker locka in honom och det funkar sålänge man inte snålar med beröm, uppmärksamhet och godis. Annars utan min uppmuntran håller han sig på balkongen.

Willbur är under de åren jag haft honom en utekanin, med tillgång till Hage, massor med promenader, aktiviteter som hoppning och trick träning och långa gosiga filmkvällar och ibland hjälps vi åt med mina studier eller läser kanin böcker ihop. Han är väldigt trygg i sig själv och har alrig haft problem med att introducera sig själv för främmande människor och djur på varken kända eller okända platser. En mycket social prick som charmar och strålar för att säkerställa sin dagliga dos av uppmärksamhet.

Vi har en underbar relation och mina planer är nu att få spendera ytterliggare tid med honom. Genom att införskaffa en bur tilll att ha i sovrummet nu när vinterkylan är här.

Vad jag söker från er, kaninfolk är lite tips? och övningar på hur jag skall få Willbur att vänja sig vid miljön inne i lägenheten?

Som nämnt har han inte självmant utforskat miljön inomhus som jag mer eller mindre tog för givet att han skulle utforska från dag ett när han flyttade hit.

Hur får jag honom mer villig att utforska?

Några övningar och strategier för att få honom trivas inne i lägenheten?

**När han är inne tenderar han att hålla sig på mattorna då utanför är hala plastgolv som inte är roligt att gå på. Vad säger din kanin om era golv? Vänjer han sig eller skall jag anpassa nu till en början, föralltid eller främst där han kommer ha sin bur?

Vilka är era viktigaste husregler?

Hur har ni löst det med dessa oemotståndliga sladdar?

När jag väl fixat till allt och där bara är Willburs flytt som saknas, skall jag låta honom boa in sig och få det lugnt i sin nya miljö likt åtgärder som vidtas vid vilken flytt som helst?**

Roligaste och snyggaste inredningen?

Jag har tusen frågor om allt som rör ämnet. Jag är ute efter all information ni har att ge så att min Willbur kan få en så lugn flytt som möjligt. Att han skall anpassa sig till sin nya miljö, känna sig trygg och våga utforska, våga ta steget med hjälp av mig men också på egen hand. Att på bästa sätt kunna lära honom diverse husregler och rutiner som är vanligast förekommande och mest användbara.

Länka gärna till din och din inomhuskanin blogg, tråd eller artikel så jag blir så förberedd jag kan inför denna händelse. Så att allt inte kan annat än att lyckas!

Massa text xD Aja. Läs tjocktexten så får ni iallafall frågor att besvara och sen kan eran fantasi improvisera lite på fler viktiga att tänka på eller hur du och din kanin gjorde eller kunde förberett bättre. m.m….

Tack på förhand!

//Andrea och Willbur

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Har kört lite på egna idéer för att försöka locka honom att gå på plastgolven i lägenheten. Sätter mig på golvet, kallar in honom, skakar med godis burken och strör godis över golvet inom ett område som känns lämpligt att börja med. Gjort detta tidigare men inte upprepat övningen och verkligen lagt tid på det.

Har i tanke att aldrig tvinga honom utan att han själv får ta steget tillsammans med min hjälp och uppmuntran. och massa beröm och godis när han smygit sig in över dörrkarmen som skiljer balkongen från vardagsrummet. Successivt skall han ju enligt teorin våga gå längre och längre in i lägenheten och dess olika rum. Så att han stegvis kommer att känna sig mer och mer trygg och slutligen känner sig lika mycket hemma i hela lägenheten som ute på balkongen.

Hum antar att det bara är att upprepa flera gånger dagligen och förhoppningsvis kommer han väl snart känna sig mer hemma i resten av lägenheten också. Hoppas på det iallafall.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **