"Bajs snören"?
Tror inte det är något farligt titta så det inte blir så fler gånger då kan du kontakta veterinären!
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
När kaninen fäller händer det ofta att de slickar i sig hår när de tvättar pälsen. Håren måste ju komma ut någonstans, och då ser det ut på det där viset. Det är alltså bajs blandat med päls. Ingen fara.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Tack för svaren! Skönt att veta!🥵
Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!
Våra kaniner får sådanna vid fällning, ingenting att oroa sig över och absolut ingenting du behöver åka till vetten för😉
Hade en angora-blandis som konstant hade sådanna, men det var för att hon hade en hudsjukdom.
Så såvida du inte får JÄTTEMYCKET päls i avföringen och/eller stora tussar, så e det ingen fara🙂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
pweh~ hittade några såna hos mina niner igår också ;P tur att det inte är farligt! ^^
Det kan ju bolla ihop sig och bli förstoppning i magen, därför bör man borsta kaniner som fäller mycket och hålla extra koll så att magen alltid känns mjuk. Se till att ha miniform och nån liten olja hemma som kan ges om det skulle bli stopp. I förebyggande syfte så sägs det att man kan ge små bitar ananas
Håller med hobbymupp.
Detta är inte något att vifta undan utan skall åtgärdas med noggrann pälsvård tills fällningen är avklarad eller tills dess trådbajsarna upphört om dem nu visats sig mer än en gång.
Aldrig sett något liknande förut innan Willbur gav ifrån sig 3 trådbajsar. Daglig kammning/bortsning, vitamintillskott och vetegroddsolja i kraftfodret var det som gjorde susen här då det snabbt gick över :)
Borsta, borsta , borsta plus lite hjälp på traven :) Lycka till!
Tycker förövrigt också det där ser ut att va rätt mycket päls i magen. Har max hittat 3 som satt ihop här hemma