Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 4052 ggr
sorken13
1

Kan detta vara blindtarmsavföring?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag  har en teddyvädur som varje dag mellan ca 11 och 14 är dålig i magen. Han ligger nästan helt stilla i sitt hus under denna tiden. När man sedan plockar fram han så ser han ut som på bilden, nu var det ganska mycket som som hade fastnat på honom. 

Har testat att bara ge honom hö och vatten under några dagar, men det blir ingen skillnad. Han får normalt 3 msk pellets (en blandning mellan rabbit royal, cuni complete och supreme selektive). 

För två månader sedan hade han ciccidier (en tarm parasit) som han är behandlad för. Han var då dålig i magen, men det var mycket värre och mer "smetigt", under den tiden kunde han inte äta pellets alls, då det blev ännu värre. Efter behandlingen så blev han bra och kunde börja äta pellets igen och gå upp i vikt.

Kan det vara blintarmsavföringen som han inte äter upp? och kan de bero på att han får för mycket pellets, så att han inte behöver äta upp den?

sorken13
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild till!

Love Lejonhuvadekaniner
1

Vet inte vad det kan vara men en av mina kompisar har en dvärgvädur är super lös i magen så han som en klipp i baken hela tiden. Då var det sommar och då gav de han rölika en bolma som nästan ser ut som hundkex. Då vart han bra i magen en tid. Har läst själv och kompisen testade att ge kaninen aloevera alltså att dricka och de vart bra fast det tog ett tag det finns ingen speciel tid och hur länge man ska ta de det märker du själv när du kan sluta. Aloevera juice finns att köpa på Apoteket och hälsokost butiker. Så testa med aloevera juice. Hoppas din kanon blir bättre:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

[Mi-rand-a]
2

#2 om kaninen är dålig i magen är det kosten man först och främst ska ändra och de är oftast det som de beror på.

Love Lejonhuvadekaniner
0

Fast den äter bara Hö och vatten och får bara 0,5dl pellets i veckan.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Carl-Philip
0

Dricker han ovanligt mycket? Det ser liksom väldigt mjukt och kladdigt ut, och så kan avföringen bli om de dricker väldigt mycket eller får mycket vattniga grönsaker som typ gurka

sorken13
0

#5 Han dricker inte speciellt mycket, ca 1-2 dl per dygn. Får inga grönsaker eller liknande, utan bara hö och pellets.

Melao
0

En vild teori från mig… Jag tror att man klipper får för att de inte ska bli för varma och då sluta äta, kanske kan det va nåt sånt för ditt fluff också? Alltså att han har så mycket päls att han blir så varm att han inte "äter upp"? Som sagt ingen aning om det stämmer, bara en vild teori.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

hobbymupp
0

Ser ut som rätt struktur för att vara blindtarmsavföring :)

Lamina
0

Malin Baryard, Maria Gretzer, Peter Eriksson, Rolf-Göran Bengtsson osv.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

sarakaka
3

#9 Hamnade kommentaren fel, måntro? :'>

sorken13
0

#8 Tack, då vet jag att det antagligen är blindtarmsavföringen och inte att han är dålig i magen.

Har ringt veterinären och fått en tid, vågar inte "experimentera😛" med olika saker att ge honom då han är så känslig för allt som han inte brukar äta.