Er åsikt?
Vill veta vad ni tycker och tänker om olika kaniner och deras päls, beteende osv. Kommentera och berätta!:) Frågor ni kanske kan svara på?: Föredrar du kaninunge eller vuxen kanin vid köpet?( vilken ålder tycker du kaninen ska va i när den köps) Vilken päls? Varför? Hona/hane? Varför? Inne/ute? Varför? 1/2 kaniner? Varför?
Föredrar att köpa en unge. Dels för att ja - kaninungar är skitsöta - men mestadels för att det är mysigt att se den växa upp samt att få uppfostra den under uppväxten :)
Jag föredrar normalpälsat. Gillar inte långhårigt för att det blir så mycket hår, för att det behövs skötas om och för att jag föredrar när kaniner ser ut som kaniner eller vad man ska säga… rexpäls tycker jag inte heller riktigt om så länge det inte är en riktigt snygg rexpäls och då på en riktig rexkanin.
Kastrerad hane. Hade honor i 21 år och upplevt med flera av dem att de kan bli tjuriga, speciellt vid brunst och att de är väldigt måna om sina revir. Hanar upplever jag som snällare men en okastrerad kan ju skvätta osv och det är ju inte så trevligt.. När jag kastrerade min hane så blev han världens snällaste kanin!
Alltså EGENTLIGEN så tycker jag att kaniner ska få vara ute, om det går, i en kaninhage. Det är mest naturligt för dem. Men jag har mina inne i lägenheten och trivs superbra med det. De är som två små hundar:)
Röstar för två kaniner. De är trots allt flockdjur.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Föredrar du kaninunge eller vuxen kanin vid köpet?( vilken ålder tycker du kaninen ska va i när den köps)
Jag föredrar äldre ungdjur/vuxna, i och med att jag har uppfödning och vill se hur kaninerna är i kroppen och temperamentet när de är färdigvuxna.
Minst 8 veckor gamla ska kaninerna vara, jättar minst 10.
Vilken päls? Varför?
Normalpäls eftersom jag avlar på det.
Hona/hane? Varför?
Båda, favoriten jag har nu är en hane dock. Avlar och då går inte ena könet att para med varandra, utan man måste ha båda. Plus att det är individen jag sätter värde på, inte könet🙂
Inne/ute? Varför?
Båda, mysigt med innekaniner men jag kan erbjuda mer plats ute, osv. Är ganska jämt med fördelar och nackdelar för båda, men just nu väger punkten "Allergi" tungt, så mina får bo utomhus.
1/2 kaniner? Varför?
Jag föredrar hela kaniner, halvor är svåra att få till att leva😉 Får jag frågan 1-2 kaniner i samma bur så säger jag båda, alla fungerar inte med varandra. Får jag frågan 1-2 kaniner i familjen säger jag 2, en är en för lite (minst)
Föredrar du kaninunge eller vuxen kanin vid köpet?( vilken ålder tycker du kaninen ska va i när den köps)
Ungkaniner eller vuxna då man vet bättre hur de blir som avelskaniner men ibland har dom inte lyxen och då blir det ju lite chansning.
8 veckor brukar funka men som säljare känns det bättre om dom åker vid 10 veckor (men nu har jag sällan såna problem då jag ofta har kaninungar "över" snarare än att dom åker för fort.
Vilken päls? Varför?
Normal då jag gillar gottisar, + jag gissar att det är mer pälsjobb med en långhårig (men jag har aldrig testat själv)
Hona/hane? Varför?
Båda annars är det svårt att avla 😉men hanar är oftast (men inte alltid) mysigare, trots skvättning.
Inne/ute? Varför?
Ute såklart (jag menar jag har ju gottisar), mer stimulans, mer yta att röra sig på, enkelt med tex städning och så tål min man varken hö eller pälsdjur.
1/2 kaniner? Varför?
Jag skulle inte vilja ha en halv kanin 😉inte bara en heller då jag tror på att låta kaniner vara social (om så bara genom gallret) med andra kaniner.
Just nu är dom i separata burar däremot men jag ska antagligen testa med koloni för honorna + ungar/unghonor men jag vill läsa zebbios bok först.
l'm back
Spelar ingen roll. Går att forma ändå samt att personlighet osv är viktigare än ålder för min del. Tar gärna emot en kanin som behöver nytt hem än en unge.
Vilken päls? Varför?
Rex, satin eller korthår. Har långhåriga med men föredrar dessa. Slippa borta så mycket, fastnar inte lika mycket i pälse.
Hona/hane? Varför?
Spelar ingen roll, personligheten är viktigare än könet
Inne/ute? Varför?
Både och. Mysigt att ha inne och man kan göra saker i alla väder men större plats ute samt frisk luft.Så för-och nackdelar med både och.
1/2 kaniner? Varför?
Två kaniner tillsammans så att de har sällskap av varandra om man är borta, ja även när man är hemma. Ser att de har utbyte av varandra, får tala sitt språk, har sällskap mm.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vuxen kanin. Bara en unge om jag själv råkar vara uppfödare (Vilket ju knappt händer). Gillar vuxna kaniner mer, what can I say?
Vilken päls? Varför?
Spelar iiiiingen roll! Jag gillar alla sorter, långhårigt, korthårigt, rex, you name it!
Hona/hane? Varför?
Jag gillar båda, men har lite förkärlek för killar.
Inne/ute? Varför?
Ute! Naturligare tycker jag. Men skulle kunna tänka mig att ha ett par innekaniner som fick bo ute sommartid.
1/2 kaniner? Varför?
Två eller flera. Kaniner är flockdjur och deras beteende ändras så otroligt om de har en artfrände.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Föredrar du kaninunge eller vuxen kanin vid köpet?
Beror på! Om man vill sätta ihop kaniner kan det t.ex. vara bra med en äldre lugnare kanin som inte är i tonåren. Om man vill vara med och uppfostra kaninen från tidig ålder är det bättre med en unge. Ska man köpa en kanin till en barnfamilj kan det vara bra med en äldre kanin som är van vid barn samt som inte är lika skör som en unge.
Vilken päls? Varför?
Det är jättegulligt med lång rufsig päls men jag föredrar kort då det känns bättre för kaninen. Minskad risk för långa hårbollar, tovor, blir lättare för dem att själva sköta pälsen o.s.v.
Hona/hane? Varför?
Jag valde en hane då jag har hört att de har ett mer stabilt temperament. Samt att jag ville kastrera min kanin för att motverka uppkomst av vissa former av cancer och en kastrering av en hane är ett mindre ingrepp.
Inne/ute? Varför?
Utomhus är en mer naturlig miljö för en kanin men inomhus känns varmt och tryggt. Han får mer tid med familjen än om han bott ute och det känns bra att ha honom nära.
1/2 kaniner? Varför?
Jag skulle gärna vilja ha en vän till min kanin men det är inte möjligt i nuläget. Han är en glad kanin med ett bra liv så jag känner att han kan bo hos mig trots att han inte har möjligheten till kaninsällskap just nu.