Kaninunge
Hej! För 5 dagar sedan fick min kaninhona sin första kull. Dock så födde hon enbart en enda unge. Hon är ett år gammal precis och då ungen kom som en överaskning (trodde hon var skengravid) så hann jag inte förbereda nånting.Hon boade ordentligt med hö och päls i en vecka innan och födde i boet till min förvåning som bevittnade födseln. Ungen kröp ur boet och kravlade med hög fart ett varv runt buren innan den kröp ned igen. Visste sedan innan en del om hur det går till så ställde buren isolerat med en svart handuk över boets sida av buren (hon är en innekanin). Sedan låtit dom vara ifred förutom att jag kikat på ungen en gång om dagen medan vår hona varit ute och skuttat. Vet att honor ger di en gång per dygn så har såklart inte sett henne dia nånting. Men då kommer dilemmat, ungen är sprallig och kryper gärna ur boet, jag brukar lägga tillbaka den på mina dagliga besök. Men från avstånd har jag även sett den krypa runt och även hört den gny en gång samtidigt som den ställt sig upp i boet . Är det inte meningen att ungen ska ligga och vila? Vår hona har inte visat nån aggression mot den men heller inget intresse. Som sagt den brukar vara livlig men idag när den låg utanför boet så var den seg och kändes sval. Så jag bäddade ner den i boet där har den legat sen dess och rört sig litegrann då och då. Om hon inte alls skulle dia den så borde den väl ha dött för längesen? Har hört att honor oftast överger dom på en gång och inte plötsligt efter snart en vecka. Låter den bara vara, men känns trist om den skulle dö efter ha levt flera dar. Har jag skäl till oro? Är lite blödig och har svårt för “låta naturen ha sin gång”. //Linnea
Om du är rädd att den ska dö kan du ju dia den själv har gjort de med några ungar när mamman inte har varit intresserad eller att de andra ungarna inte låter en vara med och di har jag gett den i en spruta med mjölk som jag fick hos veterinären!
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
När min hona fick oväntade ungar såg vi henne inte dia dem men DDT gör dom, man ser det först när de blir äldre och är ute ur boet och går till mamman vid diandet. Men är du orolig så funkar kattmjölks ersättning som matas mer en Slags nappflaska som jag tror finns hos veterinären, men om det gör som våra gjorde så att den inte dricker ur den kan man köpa en slags spruta som man kan fylla själv, leksaksspruta typ, vet inte riktigt vad den heter men det var en sån. :) Dock ska du veta att våra var tre veckor. Våra var också vilda i boet så Det är nog ingen fara för dig :) Lycka till med lilla ninisen! :D
Försök bygga något runt om alternativ sätten en låda med kanter su lägger hela boet i ! Tycker inte du ska ge den mat om den är rund och fin!
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com