Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1034 ggr
Ridtravartjej
0

Blivit helt galen.?

Jag tog ju min kompis kanin på prov för att se om jag kunde ha kanin igen då jag egentligen är allergisk. I början var han jätte gosig, kunde lätt ligga i soffan med en och bara sova i mer än en halv timme. Nu har han börja krafsa och bita i gallret och är helt jäkla galen så fort man kommer med maten. Och är alltid i vägen om jag ska ner i buren med någon ting. Han har även börja bitas. Jag tror att de är för att det är för litet i buren jag fick med honom, då han va ute kanin innan, men jag bor i en lägen het och kan inte ha honom lös då jag har heltäcknings matta och är rädd att han ska tugga sönder grejer. Jag vill lämna tillbaka honom till ägaren då jag har fått nog av att han har börjar bete sig, då han inte alls var sån här i början. Men de kan jag inte för hennes mamma är allergisk. Vad ska jag göra.? Han är liksom typ 3-4 år och okastrerad.

Rhani
0

Så din kompis mamma har med andra ord dumpat sin dotters kanin hos hennes allergiska kompis?? 😮Om du är född -96 räknas du fortfarande som ett barn och isåfall har en allergisk mamma dumpat kaninen hos ett allergiskt barn..! 😟 Det måste vara något av det djä*ligaste (ursäkta språket) jag hört på länge och då har jag (tyvärr) hört en hel del genom åren.. - Rent förskräckligt..! 😡

Du skall genast ringa konsumentrådgivningen där du bor och be om hjälp med detta. Den beter sig ju inte som det var avtalat och då kan de inte neka att ta den tillbaka. Det är inte ditt problem om hon är allergisk utan hennes. Hon får lösa det. Vad säger dina föräldrar om detta egentligen?

sarakaka
0

Ja, jag skulle nog också kolla med någon professionell hur man ska göra så att det inte blir tokigt. Konsumentrådgivningen tyckte jag lät jättebra.

Det kan vara så att han har ont eftersom han förändrats. Han var ju gosig efter flytten så osäker på om det beror på stress. Han är inte i någon tonårsperiod heller så misstänker lite att det är något som han inte kan säga. Visar han några tecken på smärta eller sjukdom? Är han ute mycket och springer av sig eller är han rastlös?

pernillaoscarsson
0

Hur var han då han bodde hos din kompis? Lugn och snäll? Om han var det så måste det vara någonting som blivit fel när han kom till dig. Kanske att han inte rastas lika mycket som han gjorde hos din kompis? Du säger att buren är mindre, betyder det att den är mindre än lagliga mått eller att den bara är mindre än den förra buren?

Springer han någonting fritt i lägenheten då du är med honom eller är det bara att du plockar ut honom och kelar? Får han springa mycket och bli trött? 

Har du kollat hans tänder? Om inte så gör det, det bör göras ofta då det kan förändras med tiden.

När är det han bits? När du ska plocka upp honom? När du ska mata honom? Är det när du plockar upp honom kanske det beror på att du håller honom fel enligt honom. Han kanske inte gillar att bli buren?

Hur som helst, hur är det med din allergi? Känner du av den då du är med honom? Om inte så tycker jag att du ska försöka vinna tillbaka hans förtroende. Komma underfund med vad som är fel. Först och främst måste du kolla igenom honom ordentligt så att han inte har ont. Verkar han helt ok så får du börja träna. Låt honom springa löst i ett rum där du sitter ner på golvet utan att ge honom uppmärksamhet. Du kan t.ex. sitta och göra läxor, sitta vid datorn, läsa en bok osv. Han kommer då bli nyfiken på dig, klättra upp i knäet och lite sådant. När han gör det kan du berömma genom att ge honom någonting gott. När du ger honom mat kan du ge honom den så att han äter ur din hand, vänta tills han ätit klart och avbryt inte honom.

Det kan vara svårt att få en aggressiv kanin att bli ok, men man måste ha tålamod. Du måste försöka tänka dig hur kaninen tänker och hur du skulle vilja ha det ifall du var i samma sits. Du måste sakta men säkert vinna tillbaka hans förtroende.

Jag tror dock att problemet är att han är rastlös, får han bara komma ut och röra på sig några timmar om dagen så kommer han att lugna ner sig. Lägg in lite aktivering i buren hos honom. T.ex. en boll du stoppar godis i. Ge honom mycket grenar han kan gnaga på.

#1 Jag förstår din poäng. Men jag antar att TS föräldrar varit med på hela idén. Skulle det vara så att hon inte klarade av att ta hand om kaninen pga allergin så skulle inte föräldrarna låtit henne ha kvar den. Att klandra kompisens mamma är fel. TS har erbjudit sig att ta hand om kaninen eftersom att mamman var allergisk. Sedan att kaninen inte har önskat beteende verkar inte bero på det förra hemmet utan det verkar ha kommit sedan kaninen flyttat. Då tycker inte jag att man ska kräva att förra ägarna ska ta tillbaka den. Att hon bara har den på prov uppfattar jag vara för att se ifall hon klarar av att ha kanin pga allergin. Så att beteendet ändras bör inte ha med saken och göra.

Det är lite som med prylar, man kan ta hem och se ifall det är det man ville ha. Är det inte det så lämnar man tillbaka prylen i oöppnad förpackning. Öppnar man däremot och tar sönder då får man inte lämna tillbaka av den enkla anledningen att skicket var bättre då affären gjordes.

Funkar det trots allt inte med kaninen i TS hem och hon inte är villig att reda upp problemet som skett så får TS och kaninens förra ägare komma fram till hur de ska göra tillsammans. Ifall de ska sälja kaninen vidare till ett annat hem.

Love Lejonhuvadekaniner
0

Om han var en ute kanin hos din kompis så kan det vara farligt att ha den inne för länge det blir en stor förändring att den är inne där det är en helt annan miljö. Då det är sommar går det bra att ha kaninen inne efter som det inte blir så stor skillnad att ta in den. Fast det är fortfarande bäst att ha den ute. Men om du köper en unge kan du ha den inne för då blir den van att vara inne. Att han/hon blivit annorlunda kan bero på det att ny miljö men det låter konstigt att det blivit på senare tid fast de kan fortfarande bero på det har läst om det själv då kaninen kanske inte reagerar direkt utan att man märker det sen.:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Ridtravartjej
0

#1 #2 och #3 Såhär är de, min kompis ville låna ut honom för att hon tyckte att han inte fick tillräckligt med uppmärksamhet då han va ute kanin och hon bara gav honom mat och vatten liksom. Så jag erbjöd mig då att prova om jag kunde ha honom hos mig. Hon sa då att eftersom jag tar in honom så kan hon inte ta till aka honom förren han kan vara ute igen då hennes mamma är allergisk och de tyckte väl jag va ok just då. Men nu så gör han mig stressad varje dag. Eftersom han är och biter och krafsar på gallret ständigt så fort jag går förbi så blir jag bara mer och mer stressad. Han biter mig ibland jag ska klappa honom genom gallret med ett finger men de är mer för att smaka på mig. Han har fått vara lös i hallen men jag har inget galler att sätta för till vardagsrummet och köket så då är det inte så ofta han får vara lös. Och han är heller inte aggressiv då jag kan sitter och gosa och klappa honom hur mycket som helst, han kan ligga och sova brevid mig fast nu är de bara om jag ligger och kliar honom annars börjar han krafsa och bita i mina kläder eller i soffan. Kan ha honom liggandes på rygg utan att han protesterar oxå och han verkar inte ha ont. Och sen så sa ägaren som är 1år yngre än mig att hon vela dela på honom och att hon vela ha tillbaka honom sen. Så de är mer som om jag är kanin vakt en längre tid. Men hon har inte tagit någonting jag sagt seriöst. För hon kommer alltid med bortförklaringar varför jag ska ha honom kvar och skjuter upp saker. Sen så klandrar jag inte hennes mamma för att vara allergisk då de är min kompis som tagit beslutet att låna ut honom. Och mina föräldrar har heller inget med saken att göra då jag bor i egen lägenhet ah :)

natha-mjau
1

Han är galen i buren pga understimulering, du måste låta han komma ut mer!
Jag bor i lägenhet och har två kaniner, det är bara att kaninsäkra lägenheten. Köpa sladdskydd bland annat.
Helteckningsmatta är skitbra ! Då kan inte kaninen halka eller slå sig, jag hade gärna velat haft det här. http://kaninmagazinet.se/2012/january/inne-frigaende-kanin.html

Hur stor är buren och hur stor är kaninen? Om kaninen inte får komma ut så mycket skulle jag säga att du behöver en bur som är minst 160x70 cm. Kaniner tar plats, men det är superroligt!
De bör vara ute minst 3h om dagen och aktiveras.

Funderar du på att kastrera honom? Då får du en lugnare kanin som förhoppningsvis inte skvätter och gör sina behov på toan.
Min blev mycket lugnare, keligare och bajsade/kissade på toan efter kastrering.

Anser du att du inte har tiden att ge en kanin, har plats för en stor bur eller lust att kaninsäkra lägenheten, då är inte innekanin någonting för dig.

Ljusta
1

Tja, har du sagt att du visste om att du inte kunde lämna tillbaka kaninen pga deras allergi så får du nog allt ha kvar den. Det låter mest som att kaninen inte får så mycket uppmärksamhet som den behöver, är understimulerad och att den hellre är ute med dig än i en liten innebur. Att den skakar galler osv är tecken på att den vill ha uppmärksamhet.

Ge den stimulans, mer vistelse utanför buren (det är inget kaninliv att knappt komma utanför buren) och fundera vad han får att äta. Ger du tex gnagarblandningar, godisstänger och sånt som innehåller mkt socker så kan det få den att bli mer aktiv. 

Stimulans kan den få genom tex grävlådor, kartonghus, tunnlar osv, bara fantasin sätter stopp. Men kaniner inomhus måste få komma ut från buren och röra sig, annars blir de som den du har.

Och stoppa aldrig in fingrarna mellan gallret, även den snällaste kann kan råka provsmaka då.

Ljustadalens kaningård

Ridtravartjej
0

#6 och #7 nu har jag och ägaren bestämt att jag ska ge bort honom till någon. Då jag sagt till hon som äger han att antingen tar hon tillbaka han eller hjälper mig att leta någon som vill ha honom. Och eftersom jag har hästarna att sköta oxå så hinner jag inte alltid ha honom utanför buren i 3h. 

Och på heltäckningsmattan skulle han aldrig få vara under längre stunder. 

Och kastrering är ingen ting jag kommer fixa då jag tycker att han är otroligt lugn för att vara okastrerad. Isf får dom som vill ha honom fixa de. 

Och större bur får jag inte plats med då jag bor på 40kvadrat och tycker de är litet som de är redan med buren han har.

pernillaoscarsson
6

Då är min första tanke nu, VARFÖR tog du hand om kaninen? Du har uppenbarligen inte tid eller vilja att ta hand om en kanin? Jag skulle mer kalla de plågeri för kaninen. Tyvärr. Stackars kanin som får sitta i en liten bur utan att få röra på sig ordentligt. Hur hade du tänkt i den längre loppet ifall det inte blivit som det blivit med att han stressar dig? Hade du alltid tänk ha honom i buren ständigt för att då och då ta ut honom för att ha honom LIGGANDES i soffan? :S

Du har hästar? Då borde du ju veta att hästarna inte ska stå inne i sin box hela dagarna. Samma sak är det med kaniner. De behöver röra på sig. De behöver uppmärksamhet och aktivering. INGEN, varken djur eller människor gillar att vara instängda utan att få göra någonting.

Var kaninen utekanin och du tog in den så får du ju skylla dig själv att du inte kan lämna tillbaka den! Har jag fattat allt rätt så verkar den enda vettiga inblandade vara din kompis. Hon insåg att kaninen behöver ett nytt hem med mer kärlek då hon själv inte längre hade tiden som behövdes. Hon visste även att skulle du ta in den så kunde hon inte ta tillbaka honom eftersom hon inte kunde fortsätta ha honom inomhus pga sin allergiska mamma.

Det är synd man inte tänker längre än vad näsan räcker ibland. Djur ska inte behöva byta hem pga bristande kunskap och intresse på det här viset då jag tror att sådant här påverkar djur negativt. Vissa individer klarar det bra medan andra inte gör det. Jag kallar det att förstöra djur!

Men det är bra att ni båda är överens om att hitta ett nytt hem till kaninen. Var bara noga med att se till så att han hamnar hos någon som verkligen vill ha honom och vet vad en kanin har för behov!!

Ursäkta ifall jag låter arg, men jag kan inte hjälpa det. Blir bara så trött på hur folk tror att djur bara är att HA. Djur är ett ansvar man måste ta på allvar.

[thildaaaa]
1

Jag håller med samtidigt som man märker att hon vill kaninens bästa då hon har ställt frågor här för att få hjälp och nu tänker hitta ett mer passande hem för kaninen :)

Det är inte alltid lätt att veta vad som är bäst och vad som kommer hända! hoppas bara att kaninen kommer till ett bra hem nu och får mycket aktivering och stimulans! :)

Lycka till!

[Mi-rand-a]
3

Först och främst om man inte kan ha kaninen lös ska man absolut INTE skaffa en kanin. 

Har inte orkat läsa alla kommentarer men du har säkert fått bra med info.

farvendal
0

#9 Tona ner lite! Jätteelakt av dig att kalla det plågeri, utan tydlig fakta.  Det är väl inget som säger att kaninen bara sitter i en liten bur dagarna i ända?! Vi vet inte hur stor buren är, vad som finns i den och vi vet inte hur mycket tid utanför buren kaninen får (bara att det inte är mer än 3h). Jag själv kan tycka att 2h räcker bra för vissa kaniner, vissa kaniner behöver mer stimulans än andra och förra ägaren kanske inte berättade hur just denna kanins rutiner sett ut tidigare, eller missade vissa punkter.  

TS. Bra att ni kommit fram till en lösning. Även om jag tycker att en plan B borde funnits. Att kastrera en hankanin kan göra under kan jag intyga.  Vad ger du honom för foder? Vad har han för leksaker i buren, hur stor är buren?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fredagsmysaren
0

Du kanske bör kastrera honom? Min kanin betedde sig också så innan vi kastrerade honom. Men nu är han lika snäll och kelig som alltid.:)

Love my HjärtaRuffe!Hjärta Älskar KIF! Bäst bäst bäst!

pernillaoscarsson
1

#12 Nej, jag vet inte all fakta om hur kaninen har det MEN som det låter på TS så är kaninen väldigt rastlös och det är ett stort problem för henne. Hon har heltäckningsmatta och vill inte gärna ha honom lös på den så det verkar som om han mest bara sitter med henne i soffan vilket inte jag tycker räcker som daglig Motion.

Att det är plågeri kan jag ta tillbaka ifall TS svarar på frågan jag ställde i #3 angående storleken på buren. Och ifall hon kan säga att kaninen får komma ut och röra på sig mer än att bara ligga jämte henne i soffan.

Men utifrån vad jag uppfattat av det TS skrivit tycker JAG att kaninen inte får det den behöver. Vilket JAG tolkar som plågeri. Sedan vad andra uppfattar det som får andra stå för. Jag tycker att ifall man skaffar djur så ska man ha tid för det. Man ska inte behöva ha så stora problem med att kaninen är rastlös som TS verkar ha. Visst, alla kan ha rastlösa kaniner men då måste man ju hitta VARFÖR kaninen är det och fixa en lösning till det. Jag tycker inte det är ok att man blir så avskräckt att man inte är beredd att hjälpa sin kanin.

Men som sagt, det är bra att både TS och förra ägaren kommit fram till att ett nytt hem är det bästa för kaninen.

Och vill TS slippa MIN stämpling om plågeri får hon gärna berätta hur en vanlig dag ser ut för den ;)

Ridtravartjej
0

#9 , #10 , #11 , #12 ,  Han får komma ut och hoppa i min hall, men då hoppar han ut går runt en 2-3 min på golvet sen hoppar han in och sover igen. Han hade löss för några veckor sedan och då behandlade jag de men då fick han oftast bara sitta i sin bur och vara utanför lite då och då för att jag gärna inte vela ha löss, vilket jag fick iaf.
Han har tyvärr en ganska liten bur, tror den är 100x50 eller nåt sånt men får tyvärr inte plats med någon ting större i min lägenhet :/

Har även tagit ut honom i sele så han får vara ute ibland men då sitter han så samma ställer och rör sig inte ur fläcken.
Hos förra ägaren satt han ute i sin ute bur dagarna i ända och de enda hon gjorde va att ge han mat. Och tror han fått alldeles för lite hö där då han va väldigt smal när jag tog honom. Och det första hon fråga när hon va och hälsa på han va, varför har han inge mat?
Då berätta jag att kaniner ska ha hö att äta och pellets och sånt 1-2 gånger om dagen.

Och kastrera får jag nog inte för ägaren så de är inget alternativ.

Och det är klart jag vill kaninens bästa men enda sen jag tog honom har de bara varit motgångar, första veckan var bra, men sen så åkte jag bort och han fick bo hos mig syster 1 vecka.
När jag kommer hem och har hämtat honom säger hon att hon sett svarta kryp i hans päls. Då har han löss. Ägaren har sagt att vi skulle dela på alla kostnader som blev om de skulle bli nå problem. Men nej ingen ting från henne. Hon verkar inte bry sig om sin egna kanin då jag berättat att han kanske hade marsk eller så.
Och när jag sa att hon lära ta tillbaka honom skrev hon bara
"Men alltså, det är ju inte så mycket jobb så egentligen. Det är ju bara och ge han mat och vatten och tömma lådan varje dag. Tar väl max 20 min per dag"

Så i detta fall är då inte jag djur plågare. Sen att han kanske har liten bur kan jag inte gå så mycket åt då de är deras bur, jag köpte iaf ett hus och lite leksaker till honom vilken han inte hade hos dom.

Och nu eftersom jag märkt att han behöver mer än vad jag kan erbjuda just nu när jag har så sjukt mycket i skolan och allt så ger jag honom hellre ett nytt hem där han kan bli älskad och få det han verkligen behöver!

Så kalla mig djurplågare om ni vill, men hade jag vetat att hon inte skulle bry sig ett skit om honom efter att hon lämnat bort honom, eller att jag skulle få så himla mycket krångel i skolan hade jag aldrig tagit honom. Men dock försökte jag iaf, för jag tyckte så synd om honom då han knappt hade någon livsglöd i ögonen kvar när han kom. Nu är han iaf glad och vill göra saker.