Utekanin?
Min ena kanin är född ute och visar tydligt att han inte trivs inomhus. Funderar på att låta honom få flytta ut i vår men är rädd för att ha utekanin. Man hör ju så mycket om kaniner tas av hundar som bryter sig in i burarna. Människor som gör sabotage osv. Hur farligt är det att ha sin kanin ute?
MVH Erika :)
Det beror på var man bor, hur bra buren är etc man kan inte säga så generellt.
l'm back

Okej, bor i ett litet samhälle där det tyvärr är väldigt mycket knark och fylla. Så är som sagt väldigt rädd för att ha honom ute. Samtidigt är det fel att hålla honom inne när han inte gillar värmen :(
MVH Erika :)
#2 Ha honom på baksidan av huset eller liknande så folk inte ser honom, så har jag mina kaniner om sommaren🙂
#2 ha honom på undanskymt ställe som #3 säger em gärna där du kan se honom från huset. För att kunna se extra tydligt om nån är där kan du sätta upp en lampa med rörelsesensor (det är praktiskt för dig vid matning m.m. också).
Vi bor ju bara granne med björnar och älgar så vi har inget hänglås men det kanske är nått för dig, i alla fall möjlighet att lätt sätta dit det.
Bra dörrar och lås/stängning är också ett måste, burar där man öppnar det som ett "lock" är nån slags säker stängningsmekanism ett måste, förlitar man sig bara på tyngden av locket kan en hund lätt vara där och snoka.
Ett bo eller liknande som är extra säkert kan också vara nått, vi har tänkt göra det då vi bygger kaninstall då en del av burarna ska vara utanför lagårn och en innanför.
Det är tips? jag kom på på rak arm.
åh och inget hönsnät det river en hund upp på sekunder och en kanin biter upp det ännu snabbare, ta fyrpunktssvetsat eller liknande
l'm back
En stabil bur med bra nät som står på ett bra ställe är det som gäller. Och.. sätt hänglås på burarna!!! Mer än en gång har jag varit med om stulna/utsläppta kaniner :/
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Om man skall ta ut kaninerna ska man inte ta dom ut mitt i vintern utan vänta till sommaren, för om dom är inne nu och har varit det hela hösten så har dom inte fått vinterpäls och då kan dom faktisk frysa i hjäl, min kompis hade en kanin som frös ihjäl när hon tog den ut på vintern. Dom får ingen vinterpäls om man har dom inne. Sen tror jag att alla kaniner som kan få vara inne tycker om sällskap, så om man skall ha en kanin ute så borde det definitivt vara 2 stycken ännars blir det tråktigt för den…
Själv bor jag i Mora i vika by där det inte händer så mycket där jag har han ute i en bur på ben jag bor så jag inte har några grannar det är en bit upp i skogen. Om du känner dig rädd så ha han på altan om du har någon altan annars ha han så du ser honom.:)
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Alltid haft kaniner ute. Man får göra bra burar och hagar :) Bor där det finns rovdjur och så, men har mina i en bra bur på ben eller i en bod nattetid :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.