Bra hopp kanin
Kan alla kanin raser ta sig till elit i hoppning eller är det bara vi visa raser jag tänker om en lejonhuvad är lika bra som en dvärgvädu efter som en lejonhuvad är mycket mindre än en dvärgvädur. Eller spelar det ingen roll kan de hoppa lika högt?
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
De kaniner som står sig bäst i konkurrensen är ju korsningar som är framavlade för just hoppning. Ofta är det lite större kaniner (2,5-3 kg) och jag har svårt att tro att man skulle kunna ta sig hela vägen till elit med en lejonhuva eller dvärgvädur (mina två dvv kan visserligen hoppa, men har varken farten, intresset eller kroppen för att ta sig igenom annat än en minibana, typ), men ingenting är ju omöjligt. Vill man prompt tävla i de högre klasserna tror jag att det bästa är att skaffa sig en kanin med förutsättningarna (dvs stam, fysik, psyke) för det, istället för att chansa på att lyckas med det typ omöjliga.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Precis som #1 säger så kan egentligen vilken kanin som ta sig till de högre klasserna men många korsningar vädur/hare(kaninraserna) brukar vara väldigt duktiga. De brukar ha slanka kroppar och brukar ha väldigt bra styrka och spenst i bakbenen.
Men en lejonkanin kan komma långt dem också! Handlar egentligen väldigt mycket om individen i sig.
Själv har jag en lejon/dvv korsning som hoppar bra (när han själv vill dvs.) men min hoppkorsning har mycket bättre teknik än min lejon/dvv. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Tack så mycket för svaren:)
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Enda raserna man kanske borde undvika är väl jätterasera :P Jag hade en hermelin förut som hoppade som en gud, hon blev bannad från våra lokala hopptävlingar för att hon alltid vann :P
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se