Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3152 ggr
Rhani
0

Dvv satin finnes

Har en kull på 4 rara satiner födda 14/10 som söker nya hem. De är flyttklara i mitten av december och är då bettfelskontrollerade samt får med sig härstamningsbevis och övergångsfoder.

Jag skulle behöva hjälp av er andra proffs att färgbestämma två av dem.. :) Könen är preliminära då jag lyckades ta fel på en i förra kullen.. :P

Rhani
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hona 1, Havanna Wiener Satin

Rhani
1

Samma tjej igen :)

Rhani
2

Hona nr 2 - Behöver hjälp med färgen här.. :)
Är hon gul/svart japan, eller gul/havanna (kan man vara det?) och är det ens gul färg? Det är inte samma nyans som pappan, vare sig på det gula eller "svarta". Den här är mer brun än svart.. Wiener VÖ Satin är hon iallafall.. :)

Rhani
1

Andra sidan.. :)

Rhani
2

Och framifrån.. Öronen på gång ner… :)

Rhani
1

Sedan har vi en hane som jag misstänker ev blir enkelmanad, för han är mycket lurvigare än de andra. Vad tror ni? Han är japan men färgen är mest lik sachengold.. det syns så lite av den andra färgen att det är svårt att avgöra vad den är.. satinet mörkar ju färgen lite oxå.. Vad är han för färg?

Rhani
1

samma grabb..

Rhani
1

Framifrån..

Rhani
1

En sista..

Rhani
1

Så har vi en svart satin hane :)

Rhani
1

samma kille framifrån..

starfredberg
1

Hanen på bild 6 tycker jag ser ut som en kanel iallafall :)

Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur

Zakarias
2

Åh! Vad fina!!!! :) Älskar havanna honan och den svarta hanen!

Rhani
0

#12 Ok :) Är han kanel och svart då?

#14 Tack! :) Ja, de är så olika mysiga färger att jag har svårt att välja.. Älskar havanna själv, men mamman är det.. Vänta, ska posta föräldrarna :) Vi börjar med mamma då :)

Rhani
2

Doris igen <3 Älskar hennes vita fossingar… <3

Rhani
1

Pappa Curry :)

Rhani
0

Curry igen.. han har kortare, rundare huvud numera.. :)

Rhani
0

Jo just det #14, tror du att kanelen är lejon?

Melao
3

Jag tror inte på kanel, det är antagligen ett par brun/gula japantecknade du fått. Och den ena verkar vara enkelmanad, men jag har inte så bra koll på "fluffen". Jättefina allihopa!

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[neptunens]
3

Alltså, vilka goingar du har! Båda föräldrarna och bebbarna är ju helt bedårande! 😍

Rhani
0

#19: Tack! 🙂 Med brun, menar du detsamma som havanna då? Är inte så insatt i färger än, men försöker lära mig så sakteliga.. 🙂

#20: Tusen tack! 🌺

zezagena
2

Tror som #19 gul/brun japan är de två 🙂 den svarta hanen är spec urläcker tycker jag 😘

[PuffBuck]
0

Åh, vilka fina små sötnosar 😃

Jag är lite intresserad då jag läst om satinsjuka på marsvin. Är det någonting kaniner inte kan drabbas av? Googlade slarvigt men allt verkade bara leda till marsvin :O

Tack på förhand!

Melao
1

#21 Jo det är havanna som spelar in. Färgen är inte godkänd för utställning så det finns inget standardiserat namn för den. Brun/gul eller Havanna/gul är samma :)

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Zakarias
0

#23 Har aldrig hört om satinsjuka på kaniner (dock på marsvin som du nämner) :)

[PuffBuck]
0

#25 Är väl lite paranoid då jag läst om hur hemskt det är! Tack för svar 🙂

Rhani
0

Tack, allihop! 🙂 

Skriver jag då brun/gul istället för havanna/gul? (Hur vet jag i vilken ordning jag skriver färgerna? Pappan står som gul/svart..) Är de alltså gula båda två? Trots att färgen skiljer sig såpass? Honans färg är så blaskig jämfört med hanens. Men det kanske är för att hon är wiener oxå och att hon har kortare päls så underullen lyser igenom? Verkar han vara ett litet lejon som mamma? Nån som är duktig på långhår?

Det är roligt med färger och att lära sig nytt. Håller ju främst på med kattuppfödning sedan 15 år och har bara några kaniner för sällskap, men avelsnerven drar alltid och en kull då och då är en liten bonus. Det är så fantastiskt att se ungars utveckling och när de upptäcker världen och det är även spännande att se om det blir som man förväntade sig.

Förr födde jag upp och dömde guldhamstrar och de har otaliga färger och flertalet hårlag som kan kombineras i vissa fall. En guldgruva för den genetikintresserade.. det finns massor av spännande att läsa om det, t ex får man lilac av cinnamon och mörkgrå 🙂 Mycket fina! 😃

PuffBuck: Hos guldhamstrar kan man få tunna pälsar om man parar två satiner, men många får riktigt fina satinpälsar istället. De parningar jag gjort med mina kaniner (tre stycken hittills, har varit satin x satin varje gång) har gett starka och friska ungar med jättefina pälsar. Jag älskar satin.. pälsarna blir så luftigt lena och glänser fantastiskt vackert 😍

Rhani
0

Allra bäst är förstås satinrex.. Rent himmelska pälsar..! 😍
Måste visa er min Tindra, - en fjär liten blomma och min stora kärlek!❤️❤️❤️

[PuffBuck]
0

#27 Intressant! Dock så är ju satinsjukan en skelettsjukdom som kan vara svår att upptäcka, men jag antar att det inte finns på kanin då jag aldrig sett något om det. Jag ska även fråga läraren om detta för att vara säker 🙂

Rhani
0

Gör det! Kan ju vara bra att veta isåfall 😐

[PuffBuck]
0

#30 Här är bra sidor om satinsjukan på marsvin iallafall:

http://www.luneas.se/SatinDisease_svensk.pdf

http://www.lyans-marsvin.se/13457272

Rhani
0

Tack! 🙂

michellekrantze
0

Finns havannan kvar? Är väldigt intresserad och vill veta mer :)

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Rhani
0

Hi hi, svarade just på din tråd.. 🙂

Ja, hon finns kvar. Hon är rätt lugn, men de har just börjat visa lite mer personlighet, så det kan nog behövas ett par veckor till innan jag kan säga mer om henne. Är väldigt nöjd med dem allihop. 🙂 De bor inne och blir vana vid dammsugarljud, diskmaskinsljud, musik, katter och barn :)

Deras mamma är omöjlig med låda och kastar runt den, så det kommer de inte vara vana vid utan det får man lära dem själv. Brukar inte vara några problem.. tja, förutom vad gäller just deras mamma då, ha ha, den omöjliga Doris… 🙂

Rhani
0

Filosoferar…

michellekrantze
1

Åh vad glad jag blir att hon finns kvar!

Ja, jag vet att det är lite svårt i början det där med personligheterna (har själv haft en kull tidigare). Tycker det kan skilja så mycket åt, min kastrat hane är jävligt feg, hatar att gå på golv, utforskar helst inte, vill däremot gärna vara nära men på hans villkor. Sen är han visserligen tuff vad gäller hundarna, dem struntar han fullständigt i fastän han kan bli rätt paff när han från ingenstans får en blöt hundnos i rumpan som lyfter honom en bit från marken :) Han brukar pussa både mig och hundarna, vilket jag ser är rätt charmigt. En hona jag hade var helt tvärtom, ville sitta i knät i timmar, var med på allt, skuttade gladeligen runt i lägenhet och tog sig fram överallt. Hos henne var inte hundarna en hit men i övrigt saknar jag hennes vänliga och keliga temperament!

Jag är jätte intresserad men kan somsagt inte ta hem en kanin förrän efter 1 dec. Vart finns ni? Pris? Hur är föräldrarna?

Emmetem
0

Finns wiener VÖ satinhonan kvar? :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Rhani
0

#36: I Göteborg, 700:- och föräldrarna är snälla och trevliga niner båda två 🙂

#37: Ja, eventuellt. Vi funderar på om vi skall behålla henne eller inte..
Kommer att bestämma oss nästa vecka 🙂

Rhani
0

#36: Glömde säga att hon givetvis kan stanna tills början av december mot handpenning (200:- av de 700:-) isåfall 🙂

michellekrantze
2

#39 Känner att 700kr inte är en summa jag vill lägga om det inte är satinrex päls så jag ställer mig på standby en stund och ser om jag hinner någon annan fin havanna eller egern tös. Men vill ju gärna få tillskott redan i december eller januari… I'll stay in touch! :)

Rhani
0

Kika runt lite och se om du finner något som passar och om inte kan du ju titta här om hon finns kvar. 🙂

Emmetem
0

Kan transport till Örebroutställningen fixas för ev. intressent?

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Rhani
0

Kan lägga ut frågan på djurtransporthjälpen på facebook om du vill?
Lägger den på min sida oxå. Vilket datum är utställningen?

Rhani
0

#39: Här nere ligger satiner mellan 700-900:- hos de uppfödare jag känner till. Satinrexar kostar 800-900:- . Jag har valt att ta 500:- för hanar och 700:- för honor. Kan dock tänka mig att gå ner till 600:- om det nu visar sig att priset är väldigt högt enligt gängse prissättning..? Detta är min tredje kull och jag har - som den nybörjare beträffandes uppfödning av just kaniner jag är, - följt de priser som finns härnere..🙂 
Öppen för åsikter om vad man skall ta för nedanstående alternativ:

Satin, satinrex, satin lejon, satinrex lejon. Honor och hanar. Om det nu skall vara prisskillnad beträffande kön? Vad tycker ni?

Katti
1

Mmmm, första honan är underbart söt! Vilka öron!

En blå/gul japantecknad är egentligen inte gul utan isabella ( eller viltisabella) eftersom det blå anlaget bleker gult till (vilt)isabella. På samma sätt är en gul/havanna (=brun) kanin inte gul utan kanel!

Jag har inte olika priser på hanar och honor. Upplever att satin och rexar (och satinrex) har blivit så pass vanliga att de flesta inte är beredda att betala så mycket mer för dem än för andra kaniner.

Rhani
0

#45: Är inte så insatt i färggenetiken hos kaniner ännu.. Är de kanel/brun japan då, eller vad skriver jag? Och hur vet jag vad jag skriver först..? Ibland står det ex gul/svart och ibland svart/gul ex..

Ok. Det är säkert skillnad på vart man bor då. För ögonblicket söker jag en satinrex-hona, helst lejon, utan någon större framgång. Då finns ändå två uppfödare i närheten som har mycket satin och emellanåt även en och annan satinrex, men ingen av dem har någon just nu. 
Så, vad brukar de ligga på prismässigt då? Här är de som sagt väldigt dyra vad gäller satin och satinrex, men ligger på 300-400 för normalpälsade dvv.

Rhani
1

Nya foton på bebbarna ❤️
Först den svarta wiener hanen (5 vita strån i pannan)

Rhani
0

❤️

Rhani
0

Brun/Gul Japan Lejon Hane ❤️
(OBS! Han är inte riktigt så röd eg, men det blev lite tokigt med kontrastinställningen..)

Rhani
0

❤️

Rhani
0

Havanna Wiener Hona❤️

Rhani
0

❤️

Rhani
0

Brun/Gul Wiener VÖ Hona❤️
(OBS! Fel kontrastinställning.. Hon är inte riktigt så mörkt "röd" eg)

Rhani
0

❤️